Mistr Kefermarktského oltáře: Socha sedící Panny Marie

Anežský klášter se od letošního roku pyšní unikátní řezbou, jež je s největší pravděpodobností co do umělecké hodnoty srovnatelná s tou, kterou vlastní od stejného mistra pařížský Louvre. Socha Sedící Panny Marie od Mistra Kefermarktského oltáře, jenž výrazně ovlivnil pozdní gotiku v jižních Čechách, byla původně součástí většího reliéfu. Když se v roce 2001 dostala ze soukromé sbírky do pražské Národní galerie, byla opatřena nevzhlednou barevnou polychromií, která se po celé ploše olupovala. Teprve po jejím odstranění vynikla precizní, delikátní a především velice kvalitní řezba této sochy.

Řezbářské provedení díla z 2. poloviny 70. let 15. století koresponduje s monumentálním Kefermarktským oltářem, jenž se nachází v poutním kostele sv. Wolfganga v Horním Rakousku. Ten patří mezi nejvýznamnější středoevropské skříňové oltáře. O detailech obou děl pohovoří kurátorka Sbírky starého umění NG Helena Dáňová.

V prvním říjnovém dílu seriálu Národní galerie nikdy nezavírá se podíváme na reliéf Narození Krista z Třebařova u Krasíkova, jehož autorem je Mistr olomouckých madon. Všechny předešlé díly naleznete zde.