Naboř a ujeď – nabonzuj a zhebni!

"Mysli na tuto chvíli! Zavři oči, třikrát se nadechni a soustřeď se na to, že jsi přesně tam, kde máš být, že jsi přesně to, co chceš být. Dnes budeš mít krásnej den a já s tebou (možná) zůstanu do konce života, i když nevím, proč s tebou spím, když jsi tak odporná." Monolog, který by slušel k něčemu, co podle scénáře Sørena Kierkegarda a za odborného dohledu Sigmunda Freuda natočil Terrence Malick. Jenomže tuhle díru do hlavy dělá jistý Yul Perrkins alias Charles Bronson, který (navzdory tomu, že je v programu pro ochranu svědků) dovádí v posteli s nebezpečně sexy Annie Beanovou, která má doktorát z mezilidských vztahů, což znamená, že v těch jejích bude pořádný bordel. Tihle dva se sešli v béčkové, akční a komediální road movie s přesahem, který je těžké definovat, i když cítíte, že tam někde něco takového (kurňa) je…

Navzdory výše uvedenému blábolu ovšem očekávání nabuzených inťošů rychle splaskne, neboť před námi je v zásadě klasicky průzračné schéma, kdy někdo před někým zdrhá, počet pronásledovatelů se zvyšuje, osobní krize ústředního tandemu narůstá, fatální situace typu „bez motoru se kolo neotočí“ kulminují, což bizarně rámují přídavné scény, v nichž gangster láduje do černocha nekvalitní psí granule, na dálnicích hlídkuje teplý policajt a v motelovém pokoji se geronti snaží radostně umřít při posledním orgasmu na seniorské swingers párty.

Jak říkám, někde tam něco navíc je! A i když je to, nic si nenalhávejme, svým způsobem banální a divně ujeté, může to (podle vaší momentální nálady) z Naboř a ujeď učinit vlastně víc, než si zaslouží. Totiž zvláštním způsobem radostnou podívanou, již lze absolvovat s lehce dementním úsměvem přiznaného idiota, který si právě potřebuje na chvíli od všeho odfrknout a tak trochu se stydí, že ho právě tohle dokáže na nějakých sto minut zabavit a hodit do relaxu. Mám pocit, že to může i nějak takhle fungovat, nepřipadá mi to úplně špatně a přimlouvám se za to, abychom to nebrali jako nepatřičné vyměknutí našeho filmového intelektu.

Kdo není na budku, nemá tu co hledat!

Romantická akční road movie zpravidla nepotřebuje analytické introspekce ani silné a propracované charakterní postavy. Její protagonisté zpravidla netrpí oidipovskými komplexy genetické viny (ani jinými, podobnými introspektivními ptákovinami), ale spíš tím, že jim v tu nejhorší chvíli dojde benzin nebo (jak se to stalo v tomto případě) někdo pro jistotu ukradne celý motor. A rozhodně neškodí, budou-li navíc tu více, tu méně úchylní, aby předem daná a jasná zdrhací lajna byla přece jen okošatěna o neodhadnutelné očekávání toho, čeho všeho by ještě mohli být na své cestě schopni.

Naboř a ujeď / Tom Arnold
Naboř a ujeď / Tom Arnold
Více fotek
  • Naboř a ujeď / Tom Arnold zdroj: H.C.E. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399632.jpg
  • Naboř a ujeď / Michael Rosenbaum, Dax Shepard zdroj: H.C.E. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399631.jpg
  • Naboř a ujeď / Kristen Bellová zdroj: H.C.E. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399633.jpg
  • Naboř a ujeď / Bradley Cooper, Ryan Hansen zdroj: H.C.E. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399630.jpg
  • Naboř a ujeď / Beau Bridges, Kristen Bellová, Dax Shepard zdroj: H.C.E. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399634.jpg

Když tohle všechno přibalíte a navěsíte na nízkooktanovu zápletku, spočívající v tom, že hodný Dax Shepard vystoupí z programu ochrany svědků a riskuje svůj život, aby mohl odvést blondýnku Kristen Bellovou do L. A. na konkurz na katedru sociologie, stane se, že už vám tahle story nebude připadat tak blbá, jako když se takhle bez obalu napíše. V L. A. na něj totiž číhají hajzlové, které se chystá u soudu podrazit, což se ale změní ve chvíli, když jim jeho úmysl práskne místní vidlák Gil v domnění, že Dax bude definitivně vykostěn a on získá svoji bejvalku Kristen lacino zpátky. A tak drsní hajzlové z L. A. (kteří jsou schopni nutit člověka, aby žral psí granule) vyrážejí Daxovi a Kristen naproti a brzo se ukáže, jestli sedm set koní, které tenhle sympatický bonzák nacpal do svého Continentalu z roku 1967, bude stačit na to, aby jim frnkli…

Chytí ho, nebo jim zdrhne?

To je to, oč tu běží! Režisér, scenárista a představitel hlavní mužské role Dax Shepard ani nepředstírá, že by mu šlo o víc, a to je mu nutné přičíst k dobru. Pro milovníky vysokých rychlostí a drastických karambolů je pak poctivé říci, že v jistém rozporu se slibně agresivním titulkem filmu si tu sice užijeme něco závodění ve volném stylu, ale s minimálními devastacemi a ztrátami na plechařině tak, aby to zas tak moc nestálo.

Na trati jsou kromě ústředního tandemu srovnány další barvité, byť v kontextu s žánrem jen lehce nahozené postavy (rozuměj lehcí úchylové), jako umanutý žárlivec Gil upoceného Michaela Rosenbauma, neohrabaný šerif Randy, kterého Tom Arnold ztvárnil spíše jako postavu k podpírání, policajt Terry Jesse Rowlanda, permanentně připomínající, že je gay, či rádoby drsňák a platonický ústřední záporák Alex, stínovaný vcelku sympatickým Bradleym Cooperem (vybaveným ovšem nulovou démonickou aurou), který spíše než jako gangster vypadá jako ekologický aktivista. V závěru si tu „štěkne“ i fotřík Beau Bridges – a pak se všichni tak nějak kamarádsky (což zřejmě vcelku přesně odpovídalo i realitě) rozejdou.

To, co je jim všem společné, je fakt, že si tuhle práci evidentně slušně užívali a jen skutečný Charles Bronson tam někde nahoře možná ví, jak se jim tenhle pocit tak trochu podařilo přenést i k nám.

HIT AND RUN / NABOŘ A UJEĎ. USA 2012, 100 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Dax Shepard, David Palmer. Scénář: Dax Shepard. Kamera: Bradley Stonesifer. Hudba: Robert Mervak, Julian Wass. Hrají: Kristen Bellová (Annie Beanová), Dax Shepard (Yul Perrkins alias Charles Bronson), Tom Arnold (Randy Anderson), Kristin Chenowethová (Debbie Kreegerová), Michael Rosenbaum (Gil Rathbinn), Jess Rolland (Terry Rathbinn), Bradley Cooper (Alex), Beau Bridges (Clint Perrkins). V kinech od 27. září 2012.