Hotel Transylvánie – Draculův welness resort pro strašidla a monstra

Nikdo z lidského rodu o něm, neví neboť je ukryt uprostřed rozeklaných hřebenů animovaných rumunských Karpat, za hradbou hustých lesů, brázděných temnými roklemi, odkud zní táhlé vytí hladových vlků a kde čerstvou medvědí stopu náhle překryje třepotavý stín žíznivého netopýra, který se právě vydal z chladné krypty na cestu za teplou, lidskou krví.

A právě někde tam, ukryta v závětří nepřístupných sklaních útesů se v bílém svitu měsíce rýsuje silueta pětihvězdičkového zapadáku, který tu Drak (jak mu nejbližší příšery familiérně přezdívají) postavil jako útočiště pro všechna, lidskými vidláky krutě pronásledovaná monstra. Ale také jako pevnost, která má ochránit upíří nevinnost jeho zvídavé dcery Mavis, před chtíčem upocenýma rukama nějakého nadrženého lidského prudiče. Jenomže paličatá Mavis je už skoro dospělá, brzo jí bude sladkých stoosmnáct, takže už může řídit pohřebák a právě na tátu dělá vlezlé netopýří oči, aby ji pustil, alespoň na vlkodlačí skok mrknout se, jak to vypadá za hřbitovem, ve vesnici lidí, o kterých všichni tvrdí, že hůře vyvinuté řezáky kompenzují vidlemi, ohnivými pochodněmi a odpudivě páchnoucím česnekem.

Svatá vzteklino, nikdo z nich ale netušil, jak se jim tenhle Draculou podrazácky naaranžovaný výlet, který ji měl přesvědčit, že lidi jsou opravdu pěkní hajzlové, vymstí. Zpočátku všechno vycházelo podle plánu. Drakem režírovaná monstra si tu s chutí zahrála agresivní burany, kteří na ni místo pozdravu divoce řvali obhroublé nadávky, mávali vidlemi a páchli česnekem jako zkažená topinka. Vyděšenou Mavis tak bez problémů nahnali zpátky do taťkova hotelu, kde se úlevně zakousla do šťavnatého žížalovce, který měla od mala ráda a odpřísáhla, že se odtud už nikdy nehne.

Všechno proběhlo hladce až na to, že stopu Mavis a Draculovy ochotnické družiny (která ve vsi nadělala pěkný humbuk) zachytil jistý baťůžkář Jonathan, který se tu zrovna potloukal. Když v mihotavé záři loučí zahlédl tyhle morbidní týpky usoudil, že táhnou na odvázaný mejdan, zvědavě se vydal za nimi a stal se tak prvním člověkem, který překročil práh hotelu Transylvánie. Ale ani Frankenstein, Vlkodlak, Neviditelný a další strašidla, která přijela na Mavisiny narozky nevědí, jestli to tenhle drzý kluk, co právě strká prsty někam do intimních míst kostlivcovy manželky, přežije.

„Hustý, je z vás netopýr!“

Místo toho, aby ho Dracula brutálně vysrkal a pak odhodil do propasti jako vyfouknutou matraci (což by bylo na místě nejen jako logické, ale také čisté a konečné řešení), ukecal ho ke spolupráci, spočívající v tom, že se bude vydávat za strašidlo, dokud ho nevypakuje tajnou, únikovou podzemní chodbou, která je tu pro případ nečekané lidské invaze. Stalo se ale to, co se nikdy nemělo stát. Mavis a Jonathan se totiž setkali, pohlédli si dlouze do očí, přeskočila mezi nimi univerzální teenagerovská jiskra, pro níž neexistuje hranice mezi světem lidí a světem monster – a bylo vymalováno!

Tohle je ta rozhodující chvíle, v níž to buď permanentně vytáčený Dracula již neustojí a Jonathan už nikdy neuvidí svůj batoh nebo nastane cool bombová situace, kterou máme již zažitou z Twilightu, kdy se rty upíra a člověka spojí v polibku, z něhož již neodkapává krev. Zpočátku sice Draculovi nebere hlava, proč Jonathan nezdrhnul, dokud byl čas, ale nakonec neochotně přijme teorii o blesku, který osudově zasahuje zamilované a na nějž jeho upírské triky, otcovská autorita ani hotelová pravidla v jeho podniku prostě nestačí. A tak si na tohle téma odevzdaně zarapuje i v závěrečné, vítězné a všeobjímající odrhovačce.

Čekej na svůj blesk

Není to tak dávno, co na filmovém plátně dováděl Norman a duchové (včetně jeho mrtvé babičky, kámošova přejetého psa a tlupy zombíků, které bylo třeba poslat zpátky do hrobu). A na světě je další animák ze světa nemrtvých, což je látka, která řemeslně zručnému Genndymu Tartakovskemu (jenž tu spáchal režii svého prvního celovečerního animáku) nabízela poměrně výživnou materii i luxusní prostor pro, v zásadě ničím neohraničenou, fantazii při vytváření světa legendárních monster. Pořádně využito tu ovšem není ani jedno, což jde do značné míry za scénářem, jenž jakoby se spokojil s potenciálem námětu, na němž již nic převratného nevystavěl.

Ve snaze bytelně to již od začátku nakopnout do toho Tartakovsky (v produkci Adama Sandlera, který v rámci úspor namluvil také Draculu) pere na plný plyn, což vyznívá spíš chaoticky a prázdně nežli dynamicky a nabušeně, a také vám z toho může být zpočátku i lehce nevolno. Posléze to začne brzdit dobře míněné rodičovské moralizování taťky upíra a banálně rozvinutá love story Jonathana a Mavis, kde vám bude v zásadě jedno, jestli tu bude emancipovaná Mavis dál poletovat nad hřbitovem jako netopýr nebo si konečně vleze k Jonathanovi do spacáku. Každá figura tu sice má své místo, poctivě odehraje svůj part, ale sotva zmizí, tak na ni zapomenete, protože to celé nedrží dohromady, žádná zajímavá ani originální story, na které by vám extra záleželo. Dětská „cílovka“ tohle ještě nějak skousne (včetně neinvazivního 3D) a její dospělý doprovod to již nějak rezignovaně odsedí, pakliže ho nevyžene na záchod obzvláště tupý český dabing, vedle kterého vám bude Sandlerovo pitvoření připadat jako charakterní, herecký výkon podle Stanislavského.

Spíše než infantilní je trochu sterilní

tenhle Hotel Transylvánie, v němž bylo zaděláno navíc, než nakonec nabídl, byť na dětskou porci bez přílohy to stačí. Bélu Lugosiho bych sem ale na tenhle provařený gáblík raději nezval. Pseudogenderová zjištění typu, že láska nakonec zvítězí bez ohledu na živočišný druh, dnes neohromí již ani batolata a vtipné momenty a repliky jsou vskutku spíše momentální nežli latentní, takže si za okamžik nevzpomenete, čemu jste se to proboha před chvílí vlastně smáli. Perfektní animace a žánrově kolorovaný vizuál celkový dojem poněkud vylepšují a přispívají k pocitu, že to vlastně zas nebylo tak špatné, hloupé, očekávatelné a prvoplánovité – a že je to na hodinu a půl k ukoukání.

Jen to tak nějak zůstalo někde za polovinou slibně našláplé cesty, a z hororově komediálního animovaného mraku, který se nad ní slibně vznášel, do nikoho žádný blesk pronikavě nesjíždí.

HOTEL TRANSYLVANIA - USA 2012, 91 min., český dabing, přístupný, 2D+3D. Režie: Genndy Tartakovsky. Scénář: Peter Baynham, Robert Smigel. Hudba: Mark Mothersbaugh.

Hrají/Mluví: Adam Sandler/Petr Rychlý (Dracula), Andy Samberg/Ondřej Brzobohatý (Jonathan), Selena Gomezová/Lucie Vondráčková (Mavis), Kevin James/Tomáš Juřička (Frankenstein), Jon Lovitz/Václav Knop (Quasimodo).

V kinech od 4. října 2012