Zuskův balet maže hranice všednosti. Tentokrát s Amerikanou

Praha – Státní opera se chce blýsknout, proto do svého programu zařadila ty nejlepší kusy z amerického baletu. Tři představení připomenou trojici choreografů (George Balanchina, Williama Forsytha a Jeroma Robbinse), podle jejichž rukopisu tančí špičkoví tanečníci.

Taneční kroky, které překročily hranici mezi divadlem a filmem, vysokým a komerčním uměním. Jerome Robbins vytvořil to, čemu se dnes říká muzikál. Je sice autorem slavné West Side Story, ale už dvě desítky let předtím uvedl na Broadwayi Fance Free, tedy první balet inspirovaný pohyby ulice. 

„Napadlo mě zapracovat (do tance) námořníky - válka zrovna vrcholila a byl jich plný New York - tak jsem je pozoroval a napsal podle nich balet,“ vzpomíná Robbins na to, jak se rodil příběh dnešní muzikálové klasiky. Každý pohyb musel mít význam jako v opravdovém životě. 

Celá paráda se díky hudbě tehdy mladého skladatele Leonarda Bernsteina podařilo vtěsnat do pouhých třiceti minut. Spolupráce Robbinse a Bernsteina tak přepsala dějiny divadla. 

„Tanec samotný vystihuje charakter postav - nejsou to slova ani pantomima, jen volba pohybů a způsob jejich provedení,“ prohlašuje žák Bart Cook, jenž se učil u toho nejlepšího. Petr Zuska z baletu Národního divadla je přesvědčený, že na obdobných dílech soubor jedině vyroste a zdokonalí se. „To je i jeden z důvodů, proč pro takové kusy sahám,“ vysvětluje.