Nazí muži nepřekvapí

Jak je dobrým zvykem, o Vídni se v Čechách, tom podivném státním narudlém útvaru, z řady důvodů (dnes už směšných) takřka nepíše. Co ale proniklo do bohužel bulvárně zabarveného českého tisku, byl skandál s velkoplošnými billboardy, které po Vídni i po celém Rakousku na barevné fotografii portrétem tří nahých zdatných fotbalistů tří barev pleti lákaly diváky nové výstavy Nazí muži.

Slavné a lehce konzervativní, donedávna ještě soukromé Leopold Museum informovalo o své nové, doslova chytré výstavě, a jakýsi organizovaný všeobecný (???) odpor vedl k tomu, že venkovní billboardová propagace byla prostě zakázána. O výstavě se u nás nepsalo nic, zato si česká média smlsla na onom trapném soudním rozhodnutí. Skandál celé věci ovšem v Rakousku i ve Vídni, přirozeném centru středovýchodní Evropy, zjevně pomohl, takže denně stojí diváci z Moravy, Slovenska, Slovinska, Chorvatska, Itálie, Bavorska a také z Čech několikahodinové fronty, aby zhlédli dobrý kurátorský projekt. Nic totiž výstavě nesluší více, než když je téma zabaleno do vkusného, lehce nemravného skandálku. A to se vlastně stalo. 

  • Nazí muži / Andy Warhol
    Nazí muži / Andy Warhol zdroj: Leopold Museum
  • Nazí muži / Pierre et Gilles
    Nazí muži / Pierre et Gilles zdroj: Leopold Museum

Na začátku byla úvaha  o tom, že několik set let se evropsky vzdělané a zaměřené diváctvo novodobých výstavních síní kochá pohledy na neoddiskutovatelně přitažlivá ženská těla. Statisíce variant, statisíce obrazů, skic, tisků, soch, videí se zcela přirozeně, jsouce díly mužských autorů, věnují logicky ženskému tělu. Jeho zobrazování a zbožštění je logickým výsledkem základní reality a spojení divák-tvůrce, oba dva mužského rodu, přirozeně k této funkční logice vedlo.

Chytrý nápad vedení Leopold Musea a zejména ředitele i kurátora výstavy Tobiase G. Nattera a paní Elisabeth Leopoldové vedl k realizaci výstavy, která logicky úspěch mít musela. A tak si Tina Zelenková, Regina Beranová i další dámy z marketingu muzea mohou mnout ruce. K dobrému tématu ještě přistoupila zásadní společenská změna – v celé Evropě v posledních třiceti letech vedou v návštěvnosti muzeí a výstav výtvarného umění všeobecně ženy, takže publikum bylo vlastně již připraveno.

  • Nazí muži / Anton Kolig
    Nazí muži / Anton Kolig zdroj: Leopold Museum
  • Nazí muži / François-Léon Benouville
    Nazí muži / François-Léon Benouville zdroj: Leopold Museum

Výstava, která představuje díla autorů všeobecně známých v klasické, chvílemi trošku podsvětlené expozici, je rozdělena do časově návazných kapitol. Prolog připomene lehce kulturu zobrazování lidského (tehdy logicky hlavně mužského) těla v období několika tisíc let před Kristem, aby se posléze vrhl na počátek devatenáctého století. Posledním více než dvěma stům letům je také výstava věnována. Uvádí ji část věnovaná klasicismu, síle, rozumu, posléze dospějeme ke klasické moderně a pak k vývojovým řadám po roce 1945.

Dá se říci, že takřka všechny autory podvědomě čekáme, nevznikají zde žádná výjimečná spojení, díla neprovokují podtexty, jsou předkládána se zodpovědností i úctou. Poučené západní publikum si lehce odškrtává očekávané tvůrce, určitě si oddechne nad neprovokativností. Vlastně spatří úhlednou a slušnou přehlídku toho nejlepšího, co lze v dnešním výtvarném průmyslu spatřit.

  • Nazí muži / Heimo Zobernig
    Nazí muži / Heimo Zobernig zdroj: Leopold Museum
  • Nazí muži / Egon Schiele
    Nazí muži / Egon Schiele zdroj: Leopold Museum

Takže divák, lehce konzervativně smýšlející, je přivítán velkolepými formáty Martina Ferdinanda Quadala či Charlese Paula Landona, pozvolna přejde do tichých tůní es jako Paul Cézanne, Edvard Munch nebo v Rakousku všeobecně přijímaný Richard Gerstl či Anton Kolig. Muzeum pochopitelně přiznává svoji velkou sbírku Schieleho, takže i on nesmí v přehlídce chybět. Samozřejmě, v kapitole věnované umění nejmladšímu nemohou scházet velkolepé rakouské koně, jako je Maria Lassnig či Thomas Ruff, uvádějící osvědčená a vyzkoušená esa: Jeana Cocteaua, Andyho Warhola, Bruce Naumana, Francice Bacona a další.

Klidná přehlídka diváka ubezpečí, že se prostě orientuje, nenabízí žádné revoluční pohledy či úvahy. Snad neodvážnější je slavná videoinstalace Katarzyny Kozyry Pánské lázně z roku 1999, která celou výstavu uvozuje, slibujíc jakési podivné vzrušení a nabízejíc více, než spodní sály Leopold Musea nakonec předvedou. Anebo chtěli autoři něco jiného? Vždyť je to vlastně vtipná přehlídka malířství a výtvarných počinů za posledních dvě stě let. Dobré téma, dobrá instalace, hvězdná jména. Pro vánoční návštěvu Vídně magnet, který nezklame. Ale ani nepřekvapí či možná ani nenadchne. Ale výběr je to excelentní, myšlenka vtipná. A pozor, vše je mládeži přístupno!

Nazí muži / Martin Ferdinand Quadal
Nazí muži / Martin Ferdinand Quadal

NACKTE MÄNNER / NAZÍ MUŽI. Kdy a kde: Leopold Museum, MuseumsQuartier Wien, Museumsplatz 1, otevřeno denně 10:00–18:00, ve čtvrtek do 21:00 hodin. Výstava potrvá do 28. ledna 2013.