Anna Karenina – velké divadlo na širokém plátně

Příběh Anny Kareniny je díky románové předloze Lva Nikolajeviče Tolstého a mnoha filmovým i divadelním přepisům všeobecně známý. Ten, kdo se pustí do dalšího zpracování, nutně musí řešit především formu, vnější uchopení notoricky známého díla. Režisér Joe Wright za spolupráce se scenáristou s českými kořeny Tomem Stoppardem pojali předlohu jako jedno velké divadlo nekonečné lidské komedie.

Sám režisér upozorňuje na to, že velkou pozornost věnoval vnější stránce a jeho záměr se ukázal dostatečně nosný. Hned od prvních okamžiků vtáhne diváka do centra dění. Jakmile otevře pomyslnou oponu a krouživá kamera za zvuku nikdy nekončícího valčíku odhaluje jednotlivá dějiště s příslušnými příběhy, je divák lapen do iluzivně-reálného světa. Nechybí zde ani bombastické obrazy zasněžené Rusi či lyrizující výjevy konečně (byť jen na chvíli) naplněné lásky.

Výborná výprava, skvělá hudba, detailně koncipované záběry, které mistrně skládá do působivého celku vynalézavý, ale nerušivý střih, vytvářejí výjimečný celek, jež podtrhují výborné herecké výkony.

Anna Karenina / Keira Knightley a Aaron Taylor-Johnson
Zdroj: ČT24/Bontonfilm

Keira Knightley v titulní roli dokazuje, že kromě hezké tvářičky disponuje značným hereckým potencionálem. Svoji Kareninu vybavila nádhernou ženskostí, jež obsahuje něhu a ohleduplnost ve spojení s potlačovanou až živočišnou vášní, která s sebou přináší dosud neexistující sobeckost i krutost.

Jude Law jako uzavřený Karenin překvapuje, jak celou svojí vizáž i herecký projev dává do služeb nijak neoslňující postavy. Aaron Taylor-Johnson věrohodně doplňuje hlavní figury na scéně. Je krásný, mladý, plný energie a nevázanosti, to pro vykreslení Vronského stačí, i když herec v závěru přidává jemně vykreslenou zmatenost z náhle vyžadované odpovědnosti i dojemně smutný pohled, kterým doprovází mizející lásku.

Po vzoru Čechovových dramat se vše podstatné odehrává ve tvářích a nitru hrdinů, bylo tedy zapotřebí soustředěného herectví, kdy minimálními prostředky byla sdělena momentální nálada, rozhodnutí, překvapení nebo touha. Soustředěné herecké kreace doprovázely i ostatní postavy a vytvořily tak jednotný a působivý obraz, ve kterém výmluvné detaily tváří režisér umně kombinoval s velkými celky, aby tak co nejlépe vykreslil to věčné lidské divadlo.

„Srdcem příběhu je lidské srdce. Vždycky mě fascinovala láska, její rozličné podoby a to, jak dokážou být zamilovaní lidé upřímní,“ dodává režisér Wright.

Anna Karenina - Velká Británie / Francie, 2012, 130 min. Režie: Joe Wright. Hudba: Dario Marianelli. Hrají: Keira Knightley, Jude Law, Aaron Taylor-Johnson, Kelly Macdonald, Matthew MacFadyen, Alexandra Roach, Domhnall Gleeson, Alicia Vikander, Emily Watson, Olivia Williams, Ruth Wilson, Michelle Dockery, Bill Skarsgård, Holliday Grainger.