Experiment Běly Kolářové posmrtně putuje do Londýna

Olomouc - Olomoucké Muzeum umění se bude významně podílet na první posmrtné přehlídce děl Běly Kolářové (1923 až 2010) v Londýně. Na výstavu, která bude otevřena na konci ledna, putují do londýnské galerie Raven Row díla z jeho sbírek. Obrazy v Londýně setrvají až do dubna.

„Na premiérovou výstavu manželky Jiřího Koláře ve Velké Británii zapůjčilo muzeum devět exponátů. První posmrtná přehlídka tvorby neúnavné výtvarné experimentátorky potrvá do 7. dubna,“ uvedl mluvčí Muzea umění Petr Bielesz.

Muzeum umění v Olomouci věnovalo svou výstavu Běle Kolářové v roce 2006. Právě v souvislosti s výstavou nazvanou Experiment, řád, důvěrnost obohatilo Muzeum umění své sbírky tehdy o soubor 22 prací autorky, menší polovina z nich nyní poputuje za hranice země.

Za tvorbou Běly Kolářové však zájemci nemusejí cestovat až do Londýna, najdou ji zastoupenu i na současné olomoucké výstavě Od Tiziana po Warhola. „V sále Trojlodí je vystavena její asambláž z cyklu Nádobí z roku 1966,“ doplnil mluvčí muzea.

Dílo Běly Kolářové vznikalo paralelně s tvorbou jejího muže, básníka a výtvarného umělce Jiřího Koláře. Podle odborníků patří mezi nejoriginálnější české umělce 20. století. Spojuje se s ní i pojem ženského umění. Kolářová se zabývala nejrůznějšími výtvarnými technikami a postupy. Všímala si všedních předmětů, vytvářela nejrůznější druhy koláží a materiálové asambláže.

Běla Kolářová
Zdroj: Muzeum umění Olomouc
Autor: Pavel Šmíd

Navázala na tradici avantgardní fotografie a rozvíjela různé vlastní technické postupy. Je například autorkou takzvaných umělých negativů, v nichž nanášela vrstvu parafínu na celofán a do ní otiskovala stopy obyčejných předmětů, od skalpelu a husího brku přes textilie až po části rostlin.

Sirky, zlomky žiletek, bižuterie, rtěnky, vlasy

„Některé nápady a motivy rozvíjené ve fotografii později Kolářová využila i v asamblážích a kolážích, tvořených geometrickým uspořádáním drobných nalezených předmětů, sirek, zlomků žiletek, patentek, ale také bižuterie, vzorků kosmetiky, rtěnek nebo vlasů,“ popisuje práci Kolářové historička umění Marie Klimešová, která nyní připravuje výstavu v londýnské galerii Raven Row.

Národní galerie v Praze v současnosti vystavuje soubor koláží Jiřího Koláře z konce osmdesátých let, který je inspirován korespondencí s mladou Francouzkou Béatrice Bizotovou. Výstava nazvaná Korespondáž se otevřela 7. prosince a trvá do 17. března ve Veletržním paláci. Expozice nabízí rozsáhlý výběr z téměř čtyř stovek koláží, které doprovází dopisy Béatrice Kolářovi.