Galerii Rudolfinum roztřepetal Motýlí efekt

Praha - Galerie Rudolfinum v rozsáhlé expozici představuje práce šesti výtvarníků ve věku mezi 30 a 50 lety, kteří se v převážné míře vyjadřují malbou. Pod shrnujícím názvem Motýlí efekt kurátor výstavy Petr Vaňous vybral obrazy Vladimíra Vély, Adama Štecha, Martina Gerboce, Lubomíra Typlta, Daniela Pitína a Jiřího Petrboka, kteří ukazují aktuální možnosti malířské reflexe dnešní doby.

„Z relativně malých odchylek mohou vzniknout velké události, malá příčina může mít velký efekt,“ vysvětloval název výstavy kurátor. Současné umění nemá podle něj daleko k přímosti vědy při vystupování vůči veřejnosti, umění i věda nabízejí modelové situace ke čtení vlastních tezí. „Spojuje je obava, že se něco děje kolem nás nebo i v nás, ale nejsme schopni přečíst, kam to spěje,“ řekl ke svému výběru.

Poměrně rozsáhlou expozici, ve které je vždy jeden sál věnován jednomu, nanejvýš dvěma výtvarníků, zahajuje Véla, který používá velmi jednoduché malířské formy, aby vynikla síla jeho motivu - jakési prenatální tvary, z nichž se teprve cosi zrodí. Adam Štech pracuje s citacemi dějin umění, kombinuje motivy známých i méně známých uměleckých děl, která zasazuje do nového kontextu, přičemž ten původní často ironizuje.

  • Vladimír Véla - Stahování
    Vladimír Véla - Stahování autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24
  • Adam Štech - Holka v modrých šatech
    Adam Štech - Holka v modrých šatech autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24

Martin Gerboc zase užívá malířské plátno jako kritický nástroj a v jeho dílech lze nalézt citace Baudelaira, Artauda, Foucaulta či Barthese. V jeho obrazech figuruje i text a sám svá díla za texty označuje. Umění se podle něj zahledělo příliš samo do sebe a nehledá smysl existence, na což se také snaží poukazovat ve svých obrazech, které působí jako temné poselství.

  • Martin Gerboc - Konec dětství
    Martin Gerboc - Konec dětství autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24
  • Daniel Pitín - Milenci
    Daniel Pitín - Milenci autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24

Lubomír Typlt vytváří vztahové konstelace mezi figurami, které často zmnožuje. Prolínání filmové estetiky a klasického malířství se světem současné malby ve svých obrazech zachycuje Daniel Pitín. Reflektuje, nakolik je malba schopna zapůsobit v jednom okamžiku, na rozdíl od filmových scén. Expozici uzavírají malby Jiřího Petrboka, který také pracuje s dějinami umění; cituje a přetváří díla do té míry, že podle kurátora vytváří zcela novou formu obrazu.

Lubomír Typlt - Pláč
Lubomír Typlt - Pláč
Více fotek
  • Lubomír Typlt - Pláč autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/44/4304/430352.jpg
  • Lubomír Typlt - Červená trojice autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/44/4304/430349.jpg
  • Jiří Petrbok - Objekt velká žranice autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/44/4304/430348.jpg
  • Jiří Petrbok - Objekt strom autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/44/4304/430347.jpg

Ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma připomněl, že výstava je součástí série tří expozic, které galerie připravuje pro „lepší pochopení fenoménu malby“. Předchozí výstava Beyond Reality přinesla pohled českého kurátora na současnou britskou malbu a v jistém smyslu podobná přehlídka přijde po Motýlím efektu. Nabídne také pohled zvenčí na konkrétní scénu, v tomto případě britské kurátorky na malíře zejména střední a východní Evropy.

Video Petr Nedoma hostem Událostí, komentářů
video

Petr Nedoma hostem Událostí, komentářů