Veteráni ambientního housu The Orb táhnou na Lucernu

Praha - Jméno The Orb může znít tak trochu jak z hudebního pravěku. Koneckonců, když začínali, na Hradě seděl Husák a Jan Fisher byl stále vzorným komunistou. Mnozí pamětníci jistě zatlačí slzu při vzpomínce na jejich památné vystoupení v Jelením příkopu v devadesátém osmém. Jenže The Orb nejen, že stále žijí, ale vydávají desky, hrají a 23. ledna se po 11 letech zase předvedou v Česku.

Přestože Orb nikdy nebyli sólovým projektem jednoho muže a prošla jimi pěkná řádka rozličných muzikantů, jediným člověkem, který v Orb vydržel od samotných začátků až do dnešních dnů, je Alex Peterson. Ten do hudebního kolotoče nakoukl už začátkem osmdesátých let, když jako bedňák jezdil s postpunkovými Killing Joke Jaza Colemana.

Pak už se ale Peterson dal dohromady s Jimem Cautym (ano, s tím Cautym z KLF) a pod názvem The Orb začali vystupovat jako dýdžejské duo. No a netrvalo dlouho a v roce 1989 světlo světa spatřily i první producentské počiny The Orb. Vyznačovaly se směsicí housu, chill-outových nálad a dubu a zanedlouho si je pro svou chill-out stage vybral i slavný taneční DJ a producent Paul Oakenfold.

Debutové album Orb, které mezitím již opustil Caughty, přesto přese všechno vyšlo až v dubnu roku 1991. Neslo název The Orb’s Adventures Beyond The Ultraworld a hudební recenzenti byli nadšení. Poměrně překvapivě ale deska, kde většina skladeb měla více jak devět minut, zaznamenala i solidní komerční úspěch.

Ještě o poznání lépe se se vedlo druhému albu U.F. Orb. Singl Blue Room okamžitě vyletěl do British Top Ten a se svými takřka čtyřiceti minutami se stal nejdelším singlem, který se kdy v žebříčku objevil. Deska samotná se dokonce dostala na čelo britského albového žebříčku. Sláva The Orb exponenciálně rostla a tisk je záhy překřtil na otce hudebního stylu, který pojmenoval ambient house.

Tvrdit, že The Orb jsou už dávno ze zenitem, by nebylo jen zjednodušující a kruté, ale asi i nespravedlivé. Sice přišli o svůj hvězdný statut z devadesátých let, neokupují přední příčky hitparád a zdaleka o nich není tolik slyšet, to ale neznamená, že by usnuli na vavřínech nebo žili ze zašlé slávy.

Peterson a spol. jedou dál

Orb se neuchýlili k recyklaci starých a úspěšných skladeb a dál produkují svým tempem zhruba jednu desku za dva tři roky. Poslední dvě alba Orb přitahují pozornost i tím, že otcové house ambientu se na nich spojili s hudebními matadory mimo svou scénu. V roce 2010 Orb natočili album Metallic Spheres s kytaristou Pink Floyd Davidem Gilmourem a naposledy se vrhli na kolaboraci s Lee Scratch Perrym, jedním z otců jamajské hudební scény.

Na desce The Observer In The Star House se Orb vrátili ke svým začátkům a nahrávku, které dominuje Sratch Perryho vokál, postavili na dubových základech okořeněných housovými linkami. Je pravdou, že časy, kdy patřili mezi experimentátory, kteří posunovali hudební vývoj do dříve nepoznaných dimenzí, jsou dávno ty tam. Na nových nahrávkách se ale nenechávají strhávat aktuálními módními trendy a do značné míry stále znějí jako ti „staří dobří Orb“. (Což lze samozřejmě vnímat jak pozitivně, tak negativně.)

Do LMB bez Perryho ale s VJem

Do Prahy dorazí Alex Peterson po boku s Philippem Le Gonidecem, který se podílel na třech deskách Orb, ovšem bez Lee Sratch Perryho. Dá se tak předpokládat, že The Orb nepřijeli propagovat nedávno vydanou desku, ale zahrají průřez svou bohatou tvorbou. Koncert ozvláštní Petersonův vrchní VJ Michael Coles.