Jihokorejci se potkávají s českými malíři. Na vlastní žádost

Soul – Jižní Korea si oblíbila české umění. Na žádost soulského Národního muzea si od Národní galerie v Praze zapůjčila expozici s názvem Vzpomínky na krajinu, kterou jsem nikdy neviděl. Výstava mapuje všechna významná malířská jména v době od nástupu avantgardy až do 40. válečných let minulého století. Jedná se o největší exhibici české moderny v novodobé historii Česka.

Do hlavní metropole Jižní Koreje putovalo přes sto obrazů klíčových výtvarníků 20. století. Expozice začíná s rokem 1905, kdy měl v Praze výstavu Edvard Munch, který inicioval nástup moderního směru avantgard v českém prostředí. Mimo něj na korejské milovníky umění čekají také František Kupka, Emil Filla, Bohumil Kubišta, Josef Čapek nebo Jindřich Štyrský. 

Transport stovky unikátních děl ale nebyl jen tak. Obrazy byly umístěny do speciálních klimaticky chráněných beden, z nichž každá vážila přes sto kilogramů. Cyklus byl z bezpečnostních důvodů rozdělen do tří částí, přičemž každá z nich putovala do Soulu jinak. 

Expozice samotná je přitom členěna do čtyř částí. První je tzv. Předehra, jejíž dominantou je František Kupka se svou cestou k abstrakci. Další okruhy jsou pak rozděleny podle dat. V té druhé se ukazuje cesta k nefigurativnímu malířství, expresionismu a kubismu. Předposlední se zaměřila na pestrost v nově vzniklém Československu, tj. dadaismus, civilní a sociální témata. Konec roku 1939 zase předznamenává surrealistické období, „v němž se zrcadlí předválečná katastrofa“, jak uvedla kurátorka výstavy Helena Musilová.  

Název výstavy pramení z olejové malby jednoho z vystavovaných malířů, konkrétně Josefa Šímy. Do Soulu si ode dneška můžete zaletět do 21. dubna, nebo si můžete počkat, až se výstava vrátí zpět do Veletržního paláce – díla patří do sbírek Národní galerie a jsou tak běžně k vidění.