Hanáková si přeje „klid a pohodu“. Řediteli ND přikazovat nechce

Praha - Stabilizovat Národní divadlo, v němž je situace po náhlém a kritizovaném odvolání Ondřeje Černého v září loňského roku a také stále kvůli transformaci neklidná, to je hlavní úkol nového ředitele. Jaké konkrétní kroky by pro to měl udělat, nechává ale ministerstvo kultury na něm, vyplynulo z rozhovoru s ministryní Alenou Hanákovou v Událostech, komentářích. Šéfem české první scény jmenovala 30. ledna Jana Buriana. „Myslím, že po těch nešťastných událostech většina divadelní veřejnosti i paní ministryně pochopily, že je potřeba ND řídit jiným způsobem,“ říká Burian.

Do ředitelského křesla usedne Burian k 1. srpnu. Jmenován je na šest let. „Chceme po něm, aby stabilizoval situaci v Národním divadle, aby ND mělo šanci dostat se na úroveň evropských divadel tohoto formátu, a také bychom si přáli, aby v něm zavládl klid a pohoda pro práci,“ popsala obecně Alena Hanáková, co si ministerstvo od nového vedení slibuje.

A jak by toho měl Burian dosáhnout konkrétně? On sám by chtěl konkrétní kroky oznámit do konce roku, až se podrobně seznámí s chodem a problémy první scény. A že jich není málo: Od potíží provázejících spojení Národního divadla a Státní opery Praha k 1. lednu 2012 až po skřípající komunikaci s ministerstvem.

Hanáková věří, že Burian je osobou povolanou, dosvědčuje to práce, kterou odvedl při úspěšném šéfování plzeňského Divadla J. K. Tyla, kde je už osmnáct let ředitelem, a také doporučení komise odborníků, jímž se při jmenování řídila. Experti, kteří se zabývali dalším směřováním ND, doporučili na post ředitele Buriana jako jediného kandidáta.

„Pokud chceme dát Národnímu divadlu a novému vedení prostor a pokud by mělo být více samostatné, pak není možné mu přikazovat přesné kroky, které má dělat,“ tvrdí Hanáková. „Je důležité, aby nové vedení mělo prostor, aby si našlo cestu k tomu, aby se situace narovnala. A nové vedení bude mít také šanci tento prostor využít.“

Kam by cesta nového ředitele měla vést, naznačuje přesto zpráva expertní komise, která vypracovala návrh transformace Národního divadla, jenž komplexně řeší situaci na této scéně (k přečtení je zde). „Věřím, že díky tomuto materiálu je celý systém nastavený tak, aby pomáhal nejen ministerstvu, ale i vedení ND,“ doufá Hanáková.

I Janu Burianovi ke konkrétnější představě stačí zpráva komise. „Považuji za nesmírně pozitivní, že poprvé po třiadvaceti letech, co funguje správa ND, ministerstvo kultury konečně řeklo, co si představuje, jakou strategii by divadlo v budoucích letech mělo mít,“ dodal. Zásadní změnou, k níž za jeho působení má dojít, bude větší míra samostatnosti pro jednotlivé budovy ve správě ND, přičemž historická budova bude spravována zcela jiným způsobem. „Bude mít vlastní dramaturgii, inscenace budou opravdu výběrové, budou se soustředit na moderní interpretaci českého i světové repertoáru. Diváci by měli do jednotlivých divadel chodit s daleko určitějším očekáváním,“ vysvětlil Burian. Nevyhnutelná podle něho je rekonstrukce Nové scény.