Sněhurka zápasí na koridě a La Película tančí tango

Praha - Finanční krize ve Španělsku, frankistický režim, povstalecké jednotky v Kolumbii a tango, tango, tango - opět se vrací festival La Película. Tradiční přehlídka španělské kinematografie začíná v úterý 19. a potrvá do neděle 24. února v pražském kině Světozor, později se přesune do Brna, Ostravy a Hradce Králové.

Dramaturgie festivalu slibuje nejen dramata, ale i komedie, horor a animovaný dokument. Hostem festivalu bude po loňské návštěvě Venezuely tentokrát Argentina. „Jako každý rok je festival rozdělen na hlavní sekci, což jsou nejnovější španělské filmy, a tematickou sekci, které je letos věnována argentinským filmům, jejichž hlavním tématem je tango,“ říká dramaturg festivalu David Čeněk.

Sekce Tango Argentino nabídne čtveřici hraných i dokumentárních filmů o tangu, díky nimž se diváci seznámí nejen s historií tohoto tance, ale i s novodobou historií Argentiny a jejího hlavního města Buenos Aires. Sekce je připravována ve spolupráci s nejvýznamnějším muzeem tanga Museo Casa Carlos Gardel.

Festival začíná v úterý 19. února českou premiérou oceňovaného filmu Sněhurka: Jiný příběh, který je inspirován němými filmy a vychází z dobře známé pohádky. Svůj druhý celovečerní film režisér Pablo Berger připravoval osm let. Kromě cen na festivalu v San Sebastianu snímek získal 18 nominací na cenu Goya. Vypráví příběh ženské toreadorky v Seville ve 20. letech 19. století. ČT24 přinese recenzi snímku.

„Španělská kinematografie není jen Almodóvar a Saura“

Další premiérou bude mexicko-francouzsko-nizozemská koprodukce Post Tenebras Lux mexického režiséra Carlose Reygadase. La Película nabízí i v letošním roce příběhy podle skutečných událostí či fiktivní dramata na pozadí skutečných historických událostí.

Video Festival La Película
video

Festival La Película

„Cílem festivalu je především ukázat českému divákovi, že ve Španělsku vzniká množství velmi zajímavých různorodých filmů a že španělská kinematografie není omezena pouze na dvě tři jména, který tady známe, jako Pedro Almodóvar nebo Carlos Saura,“ připomíná David Čeněk. „Španělská produkce je velká, točí se tam kolem sto osmdesáti filmů ročně.“

Španělsko za frankistického režimu přiblíží animovaný dokumentární snímek 30 let v temnotě režiséra Manuela H. Martína. Vypráví příběh bývalého republikánského starosty Manuela Cortése, který se před frankistickou diktaturou ukrýval ve stísněném prostoru ve zdi svého domu, kde takto prožil neuvěřitelných 30 let.

Stejné historické období v Andalusii zobrazuje snímek Pomerančový med. Scénář tragického příběhu lásky Enriqua a Carmen vznikl na základě archivních materiálů. Frankistický justiční teror zobrazený v tomto snímku nese mnohé podobné znaky s praktikami komunistické strany v Československu v 50. letech.

Pořadateli přehlídky jsou španělské velvyslanectví, Institut Cervantes a Kino Světozor.

  • 19. – 24. února 2013 | Praha | Kino Světozor
  • 25. – 27. února 2013 | Brno | Kino Lucerna + Ostrava | Minikino
  • 26. - 28. února 2013 | Hradec Králové | Bio Central

Kompletní program hledejte zde.