Církevní restituce překazily Národní galerii stěhování

Praha - Co platilo, neplatí, Národní galerie otálí se stěhováním expozice gotického umění z Anežského kláštera do Salmovského paláce na Pražském hradě. Obává se totiž, že církevní restituce by se mohly týkat movitého i nemovitého majetku ve správě právě galerie.

"Budeme stěhovat stálou expozici gotiky do Salmovského paláce poté, co budeme definitivně znát rozsah a obsah církevních restitucí," uvedl ředitel Sbírky starého umění Vít Vlnas. „V Anežském klášteře zůstane gotika do finálního vyřešení církevních restitucí, tedy na období příštích tří až pěti let,“ doplnil ředitel NG Vladimír Rösel.

Toto období chce galerie využít pro vybudování fundusu a stálé expozice sbírky 19. století v Salmovském paláci. Stálá expozice bude umístěna v prvním a druhém patře paláce, přízemí Salmovského paláce by mělo být věnováno výstavám.

Církve v rámci majetkového vyrovnání se státem pravděpodobně mohou požadovat také vydání některého movitého i nemovitého majetku kulturní hodnoty. NG již dříve uváděla, že v případě vystavování uměleckých děl není podstatné to, kdo je vlastní. I v současné době je řada obrazů a děl, která nepatří státu, a Národní galerie je vystavuje.

Věří, že by se případně s novými vlastníky z řad církve dohodla na dlouhodobé zápůjčce. „Národní galerie bedlivě sleduje dění kolem církevních restitucí a je připravena jednat, jakmile bude známa jejich finální podoba. Musíme vyčkat na konkrétní jednání,“ řekl Rösel.

Anežský klášter - jeden z objektů Národní galerie
Zdroj: Jan Zátorský/isifa/Lidové noviny

Přijetí zákona o církevních restitucích je důvodem, proč se vedení NG rozhodlo odložit finální stěhování expozice gotického umění z Anežky do Salmovského paláce. Spolu s ním NG na Hradčanském náměstí spravuje paláce Schwarzenberský a Šternberský. Dvě expozice starého umění měla doplnit právě expozice středověkého umění v Salmovském paláci, kam doporučila gotiku z Anežského kláštera přestěhovat expertní skupina. Anežský klášter a přilehlé zahrady pak měly sloužit k prezentaci umění 19. století, jako již tomu bylo v minulosti, kdy tam sbírka měla své trvalé sídlo.