Nejlepší divadelní premiéra? Rozhodne cena komika Ravenhilla

Praha – Cena britského dramatika Marka Ravenhilla odhalila jména sedmi nominovaných, kteří se probojovali z pětaosmdesáti loňských divadelních premiér. Komik Ravenhill předá vítězi ocenění osobně 27. dubna v Praze. Centrum současné dramatiky už potřetí ocení nejlepší českou divadelní inscenaci nového dramatického textu.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Ondřej Němec

Vyhlášení proběhne v Divadle Komedie u příležitosti hostování jedné z nominovaných inscenací – S nadějí, i bez ní. Předvede ji Komorní scéna Arény Ostrava v režii Ivana Krejčího, za níž převzal autor Tomáš Vůjtek zvláštní cenu Hvězd na vrbě při víkendovém vyhlašování Cen Alfréda Radoka. 

Vítěz obdrží tradiční kožich, který letos vytvořil výtvarník Marek Cpin. Prvenství Cen Marka Ravenhilla si drží Pražské komorní divadlo s hrou Černé panny, o rok později zase zabodoval Hamlet je mrtev Činoherního studia z Ústí nad Labem. Jak je vidět, obě scény bodují dodnes, protože na nominacích najdeme jejich kousky i letos.

Nominace

  • S nadějí, i bez ní (Komorní scéna Arény Ostrava, režie: Ivan Krejčí)

  • Sam (Pražské komorní divadlo – Divadlo Komedie, režie: Kamila Polívková)

  • Zlatý drak (Činoherní studio Ústí nad Labem, režie: Katharina Schmitt)

  • Ucpanej systém (Dejvické divadlo Praha, režie: Michal Vajdička)

  • Perplex (HaDivadlo Brno, Marián Amsler)

  • Poníci slabosti (Divadlo Na zábradlí, režie: Jan Nebeský)

  • Amigo (Komorní scéna Aréna Ostrava, režie: Ivan Krejčí)


Albert Čuba, Marek Císovský a Alena Sasínová-Polarczyk
Zdroj: Komorní scéna Aréna

A proč právě Ravenhill? Angličan patří mezi esa současného dramatu. Často kritizuje masovou konzumní kulturu nebo provokuje homosexuální tematikou, která mu je coby veřejně známému gayovi blízká. V deníku Guardian lze najít jeho pravidelné příspěvky o umění a kultuře.

Na projektu Centra současné dramatiky spolupracuje Divadlo Letí s Institutem umění - Divadelním ústavem, Švandovým divadlem, Divadlem Na zábradlí či HaDivadlem. Cílem je podpora vzniku nové dramatiky a nových inscenací, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci Evropské unie, teoretická reflexe současné dramatiky a její propagace u veřejnosti.