Do Bratislavy se sjela velká jména československé secese

Bratislava – Unikátní výstavu vrcholných děl československé secese nabízí Galerie města Bratislavy. Dostat zásadní díla Alfonse Muchy, Jana Preislera nebo Františka Kupky vůbec poprvé na jedno místo se ale neobešlo bez komplikací. Hrozba exekuce kvůli sporu Česka s firmou Diag Human zabránila vyvézt řadu obrazů za hranice.

Náhody, osobní kontakty i nekonečná jednání s úřady – kurátor Jan Kukal, který realizoval v Bratislavě už dvacítku výstav, připravoval expozici o československé secesi více než rok. Přiznává, že mu dala nejvíc práce ze všech dosavadních akcí. Doufá proto, že bude mít úspěch.

Díla, která vlastní český stát, za hranice vyvézt nemohl. Pomohly mu tedy krajské galerie – i těm ale zapůjčení muselo posvětit ministerstvo kultury. „To nebylo snadné, například vyjelo auto pro obrazy do Liberce, ale ještě dopoledne nebylo to povolení schválené,“ přibližuje úřední martyrium Jan Kukal.

Diag Human v arbitráži žádá po Česku miliardy za údajně zmařený obchod s krevní plazmou. Před dvěma lety dokonce nechala firma ve Vídni zabavit tři obrazy, kterými chtěla svoji pohledávku částečně splatit. Bratislavské výstavě naopak spor paradoxně spíš pomohl. Dostala se sem díla, která nejsou běžně k vidění, protože pochází ze soukromých sbírek. „Musím přiznat, že jsem nadšený, protože vidět tolik děl Alfonse Muchy v Bratislavě je velmi příjemné,“ pochvaluje si jeden z návštěvníků výstavy Pavol Susa.

Na bezpečnosti jsme si dali záležet

Ředitel bratislavské galerie Ivan Jančář se pochlubil, že právě výstavy připravené s panem Kukalem mívají rekordní návštěvnost. Je přesvědčen, že nejinak tomu bude i tentokrát. „Dokonce jsme se vsadili. On tvrdí, že přijde víc než 20 000 lidí,“ říká Jančář.

Galerie města Bratislavy slíbila, že přijala dostatečná bezpečnostní opatření a že všechna vystavená díla – včetně velmi ceněného triptychu Jaro Jana Preislera – jsou u ní v bezpečí. Plátna všech sedmnácti autorů jsou pojištěna na více než 120 milionů korun. Jen samotné Preislerovo Jaro, podle odborníků vrchol českého secesního malířství, má přitom hodnotu 22 milionů.