Velikonoce, to znamená i duchovní hudba

Brno - Koncertem v kostele J. A. Komenského začal v neděli v Brně 22. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Zazněly skladby brněnského rodáka Pavla Haase nebo Brita Benjamina Brittena. V Brittenově Kantátě milosrdenství vystoupil i čerstvý držitel Thálie tenorista Aleš Briscein: „Atmosféra v kostele je vždycky velmi výjimečná a bezesporu je to i vítaná příležitost, jak hlas změkčit a technicky osvěžit,“ říká Briscein.

Nedělní program završila kantáta švýcarského tvůrce Franka Martina s názvem A život ji přemůže. Ve všech případech šlo o díla, která organizátoři festivalu označili za neprávem opomíjená. „Jsou to docela různorodé skvosty dvacátého století, všechny tři mají duchovní přesah a všechny se nějakým způsobem vztahují k utrpení nebo ke smrti,“ uvedl dirigent Marko Ivanović.

Festival celkem nabídne šest koncertů ve čtyřech brněnských chrámech. Dramaturgie stojí na tématech exodu a vykořenění, připomíná vztah mezi Starým a Novým zákonem i ústřední roli žalmů v židovské a křesťanské kultuře.

„Skladby, které se připínají přímo ke křesťanské liturgii“

Pořadatelé z Filharmonie Brno chtějí vyjít vstříc lidem, kteří si velikonoční svátky nespojují pouze s pomlázkou. „Zazní i skladby autorů židovského původu a samozřejmě také skladby, které se připínají přímo ke křesťanské liturgii a k období svatého týdne,“ říká k tomu dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

V českých či brněnských premiérách zazní duchovní skladby Wolfganga Rihma, Giovanniho Battisty Aloisiho a Giovanniho Valentiniho. Přímo na objednávku festivalu vznikla prostorová kompozice Ondřeje Štochla. Světovou premiéru si odbude 5. dubna.

Dramaturgie jednotlivých koncertů je přizpůsobena atmosféře a historii konkrétních kostelů. Přehlídka končí první dubnovou neděli. Program festivalu naleznete zde.