Šance pro Wannieck Gallery - Brno nabízí dlouhodobou smlouvu

Praha – Spor kolem brněnské Wannieck Gallery zřejmě spěje ke šťastnému konci. Město nově nabízí galerii smlouvu na dobu neurčitou, jejíž součástí má být kauce na uhrazení případných dluhů na nájemném. Právě kvůli nim dostali výtvarníci v únoru výpověď a před několika dny začali balit obrazy ke stěhování. K němu ale pravděpodobně nedojde: galerie už prohlásila, že se kauci nebrání.  

Wannieck Gallery patří k nejvýznamnějším domům současného výtvarného umění v Česku. Soukromá výstavní síň sídlí od roku 2006 v bývalé továrně Vaňkovka na výrobu vodních turbín a budova patří městské společnosti Jižní centrum Brno. A právě ta dala v únoru galerii výpověď kvůli zpožděným platbám za nájem. Galerie sice peníze pak zaplatila, výpověď ale zůstala platná. Zástupci Jižního centra to vysvětlovali tím, že měla galerie špatnou platební morálku i v minulosti.

Brno později nabídlo Wannieck Gallery dodatek ke smlouvě, který by jí umožnil setrvat až do listopadu letošního roku. Podmínkou ovšem bylo uhradit dopředu nájemné v hodnotě více než milionu korun. Galeristé ale dodatek odmítli, protože podle nich nic neřešil, jen problém odsouval. Nelíbila se jim hlavně smlouva na dobu určitou – některé výstavy se totiž plánují dopředu v horizontu několika let.

Vyklízení Wannieck Gallery
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Tento spor ale vyřešil nový návrh města, podle kterého má Wannieck Gallery získat smlouvu na dobu neurčitou. Starosta Brna-středu Libor Šťástka (ODS) nový návrhl vysvětloval tím, že město nechce ochudit Brňany o připravované výstavy, na druhou stranu je ale nedávná výpověď signálem, že i respektovaná galerie musí platit nájem včas. Jediným řešením tak prý byla nová smlouva - její detaily projedná koncem dubna představenstvo společnosti Jižní centrum Brno.  

Proti hrozícímu konci galerie protestovali odborníci z umělecké sféry, zánik galerie by prý byl obrovskou chybou. „Bylo to nenahraditelné kulturní centrum tím, že veřejnost přivádělo ke špičkovému současnému umění, zejména k malbě. Brno má největší soukromou galerii nejen v České republice, ale dokonce ve střední Evropě, která si vybudovala pověst mezinárodně uznávaného centra,“ upozorňoval profesor výtvarných umění FAVU Radek Horáček. Za zachování Wannieck Gallery vznikla i petice, kterou podepsali mimo jiné malíř a prorektor VUT Petr Kvíčala nebo sochařka Erika Bornová.

Sbírka Richarda Adama má nevyčíslitelnou hodnotu

Výstavní prostory ve Vaňkovce nabízí unikátní sbírku obrazů Richarda Adama, který shromáždil nejhodnotnější a nejucelenější sbírku moderní malby v Česku. Víc jak 1 400 obrazů má nevyčíslitelnou hodnotu. „Tato sbírka je postavena na umění od poloviny 80. let prakticky do současnosti. I když jsou v ní zahrnuty i starší věci ze 70. let, jako Zdeněk Sýkora, Jiří Sopko nebo Ivan Ouhel. Ale to gros, které tvoří podstatu sbírky, je právě zhruba od roku 1984,“ řekl Adam ČT při loňském zahájení výstavy Princip odkládané dokonalosti.

Umělecký ředitel Wannieck Gallery Richard Adam reaguje na prodloužení výpovědní lhůty
Zdroj: ČT Brno

Kvůli hrozícímu konci galerie se v médiích spekulovalo o jejím možném přesunu do jiného města. Donátor Miroslav Lekeš to ale už dříve odmítl. „Wannieck Gallery je svázaná s tímto prostorem. Nedovedu si představit, že bychom se přestěhovali jinam. Pokud bychom se s Jižním centrem nedomluvili, zřejmě by to znamenalo zánik Wannieck Gallery,“ řekl Lekeš.


Právník Richard Adam patří mezi nejoriginálnější osobnosti mezi současnými sběrateli umění. Pochází ze staré rodiny brněnských lékařů a právníků a sbírání současného českého umění se věnuje už od poloviny 80. let. Dvacet let ovšem obrazy nakupoval z běžného platu a často je pořizoval na splátky. Stovky uměleckých děl pak skladoval ve svém pražském panelákovém bytě. Mezi umělci si postupně získal přezdívku „nemajetný mecenáš“, mnozí se na něj totiž obraceli, když neměli na zaplacení složenek.

Zásadní zlom přišel v roce 2004, kdy kurátor Marek Pokorný uspořádal první výstavu z děl Adamovy sbírky v brněnském Domě Pánů z Kunštátu. Na ní se sběratel poprvé setkal s Miroslavem Lekešem a společně se domluvili na dalším rozšíření sbírky, tentokrát ovšem za mnohem lepších finančních podmínek, v roce 2006 se otevřela Wannieck Gallery. Lekeš patří mezi významné brněnské podnikatele, spojen je ovšem také s kontroverzní směnou zchátralé pasáže Jalta v centru města. Díky jeho milionům se sbírka postupně rozrostla o dalších několik set obrazů a věhlas Wannieck Gallery pomalu začal přerůstat hranice Česka. 

Loni nabídla galerie výstavu děl z unikátní sbírky Komerční banky – především českých malířů ze 70. až 90. let 20. století, návštěvníci tak mohli obdivovat např. Karla Malicha, Jiřího Sopka nebo Michaela Rittsteina. Tuto expozici vystřídala společná výstava všestranného umělce Petra Nikla a jeho matky Libuše Niklové – známé díky návrhům plastových hraček. V současnosti probíhá v galerii rozsáhlá retrospektiva předního českého malíře Tomáše Císařovského, doplněná o sochy a objekty jeho partnerky Eriky Bornové. Kromě hlavní galerie, která se nachází ve zrekonstruované tovární hale z konce 19. století patřící rodině průmyslníka Wanniecka, probíhají výstavy také v Galerii na mostě v prvním patře budovy a rovněž v menší oddělené části – Galerii za stěnou.