Ekonomika jinak aneb Karty na stůl, Hollywoode!

Praha – Suchopárných učebnic ekonomie už se na pultech objevily desítky. Vedle nich nyní však vychází netradiční publikace, která řeší ekonomiku Hollywoodu. Jak se věci skutečně mají s filmovými cenami Oscar, proč je v kinech pouze kolem tří stovek křesel a kdo z herců si vytváří největší „okliky“?

Co skutečně obnáší produkovat a tvořit filmy v bájném světě iluzí a snů, ví jen málokdo. Edward Jay Epstein je ale jedním z nich a rozhodl se tamní praktiky rozkrýt. Syrový pohled na ekonomiku filmového světa se stal ikonickou knihou. 

Mýtus č. 1: Tržby z projekcí filmů jsou nejdůležitější. Vyvráceno! Autor se na obdobných falzifikacích snaží dokázat opravdovou podstatu finančních příjmu filmových studií. Zatímco dříve obrovské sály, které měly až pět tisíc sedadel, byli hlavními zdroji peněz. Dnes už ale funguje byznys úplně jinak. Na kvalitě leckdy záleží až druhotně. 

„Filmy, o kterých si vůbec nemyslíme, že jsou hity, nebo nebyly hity, tak jenom předkupní práva na ně - to je většinou z Evropy, jako jsou velké trhy - Francie, Německo, Itálie, tak splatí veškeré náklady na ten film,“ vysvětluje Stanislav Šulc. 

  • Popcorn
    Popcorn zdroj: ČT24
  • Hollywood
    Hollywood zdroj: ČT24

Autor uvádí jeden učebnicový příklad: Film Lara Croft - adaptace populární počítačové hry - se stala pro studia byznysovým vzorem. Snímek byl zaplacen už před natáčením, z toho 65 milionů zaplatili Němci za práva, 12 milionů získali z filmových pobídek a díky dalším chytrým tahům už před první klapkou měli vydělány 2 miliony dolarů - kvalita filmu nebyla podstatná. 

Nejsou to však jen studia či producenti, kdo se dopouští podobných okliček. Své skryté páky mají také herci. „Zářným“ příkladem je podle Epsteina Tom Cruise, jenž se společností Paramount uzavřel netradiční smlouvu – místo honoráře chtěl přímo podíl na filmu. Z prvního dílu Mission Impossible si tak vydělal 70 milionů dolarů, na druhé o třetinu víc a po tom třetím měl víc peněz než samotné studio.

Obdobných případů uvádí kniha Ekonomika Hollywoodu víc. Nezapomíná ani na hollywoodský symbol - popcorn - bez něj by se totiž hollywoodské kopce možná propadly do červených čísel.