Labyrint zvuku a ráj hudby. Galerie v MeetFactory opět kouzlí

Praha – Galerie MeetFactory na Smíchově v sobě propojuje obraz, hudbu a zvuk napříč časem. Výstava s názvem 16 – 20 000 Hz zahrnuje grafické partitury, práci s textem, kinetické a akustické objekty nebo instalace vzniklé „na míru“ prostoru. Akce potrvá do 24. května.

Svou troškou přispěli k expozici zahraniční i domácí umělci. Zmíněné fenomény ve svých dílech studují a nacházejí přitom různá pojetí realizace. Na projektech se vyjádřili zástupci všech generací. Mezi vystavovateli najdeme např. Jiřího Valocha, Tomáše Vaňka či Morgan O´Harovou. Z těch mladších přispěli Jana Babincová, Zimoun či Jan Krtička. 

Frekvence v názvu odpovídá podle organizátorů intervalu, v němž je člověk schopen vnímat zvuky. Vlnění mimo tento rozsah sluchový dojem nevyvolává. Nízkou frekvenci 16 Hz má např. infrazvuk – a slyší ho třeba sloni. Naopak frekvenci vyšší než 20 kHZ má ultrazvuk, který, jak dobře známo, vnímají např. psi, delfíni nebo netopýři.   

Z výstavy 16 - 20 000 Hz
Z výstavy 16 - 20 000 Hz

O´Harová představuje monumentální nástěnné malby vycházející z jejích záznamů motoriky lidského těla, ale také měnícího se rytmu dechu a tepové frekvence. Pustila se i do zkoumání chování zvířat nebo chaotických choreografií přírodních dějů v krajině. Kresbou obouruč se přibližuje třeba prezentovanému projektu Tomáše Vaňka, který ve stejné místnosti zaznamenává gesta dirigenta na transparentní projekční ploše. 

Za přezdívkou Zimoun se pro změnu skrývá švýcarský umělec, jenž nechává celou místnost rozeznít střetem protikladných živlů vody a ohně. Pomáhají mu v tom nemocniční kapačky, z nichž dopadají kapky vody na rozpálené plotýnky na podlaze. Vypařováním přitom vytvářejí náhodný rytmus celé škály zvuků. 

To, co připomíná počítačovou vizualizaci spektrální analýzy, je kineticko-akustický objekt Jany Babincové. Je uveden do jemného pohybu a zároveň tak působí jako hudební nástroj. Otočné válce původně určené k hledání spojů v jízdních řádech posloužily Matěji Smrkovskému jako grafické partitury. Jeho „hlasové kresby“ bude během výstavy několikrát interpretovat pěvecký sbor. 

„Metaforicky lze výstavu označit jako pozvánku ke vstupu do zvukového labyrintu vystavěného z průhledů, ozvěn a zvukových interferencí,“ shrnují organizátoři z MeetFactory.