YouTube: Záchrana hudebního průmyslu v Česku?

Praha – Noví interpreti to mají v Česku těžké. Alespoň to sborově zaznívá z tábora tuzemských hudebníků. Rádio, tisk ani televize jim údajně prostor nedávají, a tak už zbývá jedině internet. Pomocnou ruku na jejich dráze jim již potřetí podá Český YouTube Fest, jehož tváří se tentokrát stala kapela Lucie. S úspěchem akce však vyvstává otázka, zdali se hudební scéna nestahuje z mainstreamových tradičních médií definitivně a svou budoucnost nevidí hlavně v kanálu YouTube a jemu podobných platformách…

Festival zavedl pár novinek. Zájemci již nemusí zpívat striktně v češtině, přihlásit se lze nehledě na jakýkoliv jazyk. S organizací pomáhá nově také Bandzone, což je největší shromaždiště domácích kapel, který má s hledáním talentů své zkušenosti. Letos se do akce mimo jiné připojil i maďarský hudební festival Sziget.

Kapely všeho druhu se tedy mohou od dnešního dne do 7. května přihlašovat do soutěže, která jim dost možná otevře cestu nejen na české, ale také zahraniční festivaly. Skrz videostránky YouTube se proslavily už desítky umělců z domova i za hranicemi, proto není divu, že kapelníci tento formát preferují čím dál víc.

Výhoda kanálu, který s hudebním byznysem cloumá už několik let, je možnost svobodné volby. Prostřednictvím YouTube si uživatel může vybrat jakoukoliv muziku, aniž by se musel podřizovat výběru jedné, a ještě ke všemu cizí osoby, jako to často bývá v televizi. Web dává také větší prostor minoritním skupinám, které se na obrazovkách dostanou ke slovu jen zřídka.

Navíc zde neexistuje žádná bariéra vstupu – svůj videopříspěvek může na internet nahrát kdokoliv, což se netýká jen hudebního světa. Rozhovory, dokumenty, videoblogy, různá školení a kvanta dalších věcí – pokud něco chcete, můžete vsadit botu, že to na YouTube najdete. „Neznamená ale, že by internet znamenal konec televize nebo konec novin. Vždycky se to ovlivňuje navzájem. Internet přebírá spousty televizních prvků a televize si naopak bere hodně z internetu,“ vysvětluje expert na sociální sítě Adam Zbiejczuk.

K prosazení už dnes nejsou potřeba peníze ani drahá technika. Hledače talentů nejčastěji oslovují originální a neotřepané nápady. Své štěstí může zkusit kdokoli, ačkoliv to je možná někdy také odvrácená stránka věci. V posledních měsících se na YouTube nejvíc prosazují věci, které dodržují marketingové pravidlo: čím horší, trapnější a mizernější, tím sledovanější. O virtuální šíření pak mají postaráno.

Češi jsou v oblasti přijímání nováčků příliš konzervativní, domnívají se členové legendární skupiny Lucie. Český YouTube Fest se snaží tuto neprostupnou bránu narušit a jak se zdá, přes internet se to daří mnohem lépe.