V Nevědomí Toma Cruise narazíte na inteligentní sci-fi

Píše se rok 2077 a vlastně již ne příliš vzdálená budoucnost nabízí pochmurně postapokalyptický pohled na naši zdevastovanou Zemi. Před nějakými padesáti lety, pět let po prvním výmazu paměti, vetřelci nejprve zničili Měsíc a pak následovala jejich invaze na modrou planetu. Lidé to nevzdali, nažhavili atomovky, vyhráli válku, ale museli opustit rozbitou a zamořenou planetu a založit svoji kolonii na Titanu. Zůstali jen ti, kteří chrání a opravují hydrověže, skrze něž se přečerpávají vzácené suroviny. Takoví, jako je Jack, kterému se už krátí pozemská šichta. Jenomže jemu se nechce odcházet, protože má vcelku oprávněný pocit, že navzdory tomu, co se tu stalo, je Země pořád jeho domovem!

Nevědomí je nekonečná zóna instinktů a reflexí a také intuice a kreativity, jejímž energetickým jádrem je nezřídka libido, což v souvislosti s přítomností nahatého Toma Cruise ve sprše zní vcelku logicky a patřičně. Když vám preventivně vymažou paměť, zůstává jedinou cestou do nevědomí jen sen, s čímž by Sigmund Freud zřejmě souhlasil a což Jack, který ví houby o jeho metodě volných asociací, podvědomě přijímá. Ostatně opravář hydrověží a porouchaných robotických hlídačů, jež je střeží, proti zbytku vetřelců, kteří to ještě nevzdali, musí umět jiné věci nežli je Fredova psychoanalýza.

Třeba pilotovat Bubbleship v bouřkových mracích, kosit emzáky ze svých příručních kanonů a zachraňovat ženu, s kterou se (možná?) nikdy nepotkal. Už je vám jasné, že tahle akční sci-fi nebude až tak jednoduché pokoukání, o což se postaral především mnohostranně talentovaný absolvent mechaniky na Standfordu a architektury na Columbii, režisér Joseph Kosinski (Tron Legacy 3D), na základě jehož dvanáctistránkové stejnojmenné povídky scénář Nevědomí vznikl. Drtivá většina sci-fi opusů o slizských emzácích, kteří chtějí lidem vysápnout rodnou planetu, je založena na permanentní bojové akci, v níž dostanou (zpravidla od americké námořní pěchoty) parádně nakopáno, a nakonec jsou zameteni do nejbližší černé díry. Tentokrát je ale všechno jinak!

Ničivá válka skončila a její následky ze Země vyhnaly vetřelce i lidi. Vlastně ne úplně všechny vetřelce a ne zcela všechny lidi. Již není o co bojovat, tak galaktická válka skončila a jediná, která právě vypukla, je ta Jackova. Pozná v ní, že nic není tak, jak to na první pohled vypadá, najde zapomenuté místo v horách, kde je všechno jako dřív, včetně srubu u jezera a gramofonu s vinylovými deskami se starými cajdáky. A ve staré havarované kosmické lodi se setká v záchranném modulu s dívkou Julií ze snu, která se probere z delta spánku (v němž klimbala dobrých šedesát let), a když vyblinká chladící kapalinu, protáhne se a řekne „ahoj, Jacku“, jakoby ho odedávna znala. A taky, že zná!

Jenomže když se s ní vydá pro černou skřínku, která by jim měla odvyprávět, co se vlastně stalo, dostanou ho v záloze číhající vetřelci, kteří hulí doutníky a vypadají jako něco mezi Morganem Freemanem a lidmi. A v tuhle chvíli neustálými a nečekanými zvraty již poněkud zpitomělému Jackovi začne pomalu, ale nezadržitelně docházet, že možná doposud nestál na té správné straně… 

Nevědomí / Olga Kurylenková, Tom Cruise
Zdroj: CinemArt

Všestranně talentovaný a múzami štědře ocumlávaný Joseph Kosinski koncipuje Nevědomí jako něco mezi Freudem, Jungem a Matrixem, či chcete-li mezi Leibnizem, Hegelem a Blade Runnerem. Tím chci říci, že natočil čistou a inteligentní sci-fi s podmanivou atmosférou a do posledního detailu úžasně vymazleným vizuálem, na který má natrénováno úspěšnou tvorbou vysokorozpočtových reklamních klipů.

Jackova nebeská základna vysoko nad mraky a válkou zbrázděna Země, na kterou se řítí střemhlavým letem ve svém Bubbleshipu, vás pohltí, převálcuje a svojí nabušenou spektakulárností, stvrzovanou brilantní kamerou Claudia Mirandy, strhne natolik, že zapomenete šťourat do příběhu, kde by se nějaký ten zkrat, klišé, nelogičnost a tempařské výkyvy určitě našly. Nicméně základní nosná story je natolik jednoduchá, že si vystačí jen s několika základními figurami, jejichž představitelé odvedli Kosinskému dobrou práci.

Na své si přijdou zejména členové početného fanklubu Toma Cruise, který o tuhle roli hodně stál a také jí hodně dal. Jeho sympaťák Jack, formovaný ve stylu „návrat komandéra“, dokáže být sebejistý a rozhodný ve chvíli, kdy je to zapotřebí, v akčních scénách je věrohodný a nenudí, což je (vzhledem k jeho permanentnímu nasazení) asi nejdůležitější. Místy ho možná trochu zaválcoval charismatický bojovník Morgan Freeman, jenž dokáže zahrát druhou roli tak, že máte pocit, že je v každé své scéně jednička, a ve stylu Prodané nevěsty („Já nejsem medvěd! Já jsem Vašek!“) odhalí Jackovi nekompromisní pravdu („Já nejsem mimozemšťan! Já jsem člověk!“). V ženské části castingu pak vedle vlažnější Andrey Riseboroughové zaujme zřejmě nejvíce bývalá bond girl Olga Kurylenková, která s neměnně odevzdaným výrazem následuje Jacka tam, kam je zapotřebí.

„Tuhle válku jsme vyhráli, tak proč bychom měli zdrhat!“ – tohle je nekomplikované a elementární poselství, jež nám Nevědomí sděluje a které má logiku, s níž se lze bez problémů ztotožnit. A když se nenecháte zmást lehce sofistikovanou zápletkou, budou vám srozumitelné, i vražedné repliky typu: „Já nejsem on, vím to, ale miluji tě odjakživa!“ Tohle všechno je očekávaný blockbuster kreativního samorosta Josepha Kosinskeho, který Nevědomí natočil spíše jako poctu žánru, nežli že by ho něčím zásadním obohatil. A jako čistou žánrovku si ho také můžete užít. „Chci, aby Julie žila a náš druh přežil,“ přeje si Jack ve finále a zároveň upozorňuje nekompromisní Sally z velína, že každý umře, jenom „je třeba zemřít dobře!“ Řekl bych, že se tak stalo dřív, nežli to téhle čůze došlo.

(P.S.: Jestliže se rozhodnete na Nevědomí zajít, přitlačte a kupte si lístek do IMAXu! V případě tohoto spektáklu je totiž jeho megaplátno ještě o nějakých dvacet pět procent zvětšeno zásluhou ďábelského formátu digital 4K, takže si raději nesedejte moc blízko, abyste tu palbu ustáli a nepropadli se náhodou do roku 2077).

OBLIVION / NEVĚDOMÍ. USA 2013, 124 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Joseph Kosinski. Scénář: Joseph Kosinski, Karl Gajdusek. Kamera: Claudio Miranda. Hudba: M83. Hrají: Tom Cruise (Jack Harper), Andrea Riseboroughová (Victoria), Olga Kurylenková (Julie), Morgan Freeman (Beech), Nikolaj Coster-Waldau (Sykes), Melissa Leová (Sally). V kinech od 18. dubna 2013.