Slušně šlapající thriller na Tísňové lince

Číslo 911, poslední naděje, když vám zdrhnul čokl, do pokoje vletěl netopýr nebo za dveřmi masturbuje úchyl, který vás má na svém seznamu. Každé zazvonění telefonu může být osudové. Na lince máte skokany z mostu, vloupačky, někoho, kdo si chce jen tak pokecat, nebo další možnou oběť sériového vraha, kterou právě unesl, šoupnul do klaustrofobického kufru auta a veze někam, kde si to s ní chce v krvavém rauši nerušeně užít. Tak jako tuhle teenagerku Casey, která má kliku, že u ní kámoška zapomněla mobil, a její zoufalé volání o pomoc tak mohlo dolehnout až ke zkušené operátorce tísňové linky Jordan, která tohle již jednou zažila. Tehdy brutálně prohrála a teď to může nechutně vraždícímu mentálovi vrátit i s úroky!

Na lince má vyděšenou Casey, uvězněnou v kufru Toyoty Camry, uhánějící kdesi, mezi tisícovkami chvátajících aut, na schůzku se Zubatou, na monitorech tuctovou držku vraha, který sedí za volantem, a na háku nejlepší policejní týmy města, které může nasadit na jeho stopu, jestliže se ji ovšem podaří zachytit. Ví, že by to mohli zvládnout, když zklidní dech a soustředí se na boj s vidlákem, který o nich zatím nemá tušení, neboť (podle pokynů „rafinovaného“ scénáře) ohulil v autě rádio, takže neslyší, jak se za jeho zády holky domlouvají.

Jordan má nápady a Casey nakonec sebere odvahu je v rámci svých možností realizovat, takže situace úchyláka se začíná komplikovat a na trase jeho úprku přibývají spálené a lopatou umlácené mrtvoly těch, kterým začal být tenhle hajzl podezřelý a chtěli se na něj proto podívat příliš zblízka. „Zabíjíš lidi, podívej, co jsi to udělala, to kvůli tobě je mrtvý,“ ječí na Casey vytočený psychopat, který už je evidentně na budku a ztratil schopnost racionálně vyhodnotit realitu, protože se jeho plán začíná hroutit jako domek z karet. A háže k ní do kufru první mrtvolu, aby bylo zřejmé, že ho ani nenapadne to vzdát a ona už brzo nepochybně také přijde na řadu.

  • Tísňová linka / Michael Eklund, Abigail Breslinová
    Tísňová linka / Michael Eklund, Abigail Breslinová zdroj: Falcon
  • Tísňová linka / Halle Berryová
    Tísňová linka / Halle Berryová zdroj: Falcon

„Dostaňte mě odtud,“ vzlyká do mobilu Casey, jakoby tušila, že pro ni má připraveno něco speciálního a obzvlášť výživného, kdy bude škemrat o úlevnou smrt (a taky, že ano). „Budeme bojovat, pomůžu ti, ale ty teď musíš také pomoci mně,“ hecuje ji Jordan, která ví, že tyhle dostihy se smrtí už musí vyhrát, protože další prohru by neunesla. „Jsi hvězda večera,“ říká jí obdivně dobře narostlý policajt Philips, s nímž měla původně po šichtě domluvenou společnou noc a snídani. „Ale teď už běž domů a nech to na nás,“ dodává jen proto, aby vám bylo jasné, že kdyby tohle Jordan udělala, přišel by biják o pointu.

Tenhle boj totiž musí v duchu všech hollywoodských klišé a precedentů dotáhnout až do osobního vykostění upoceného záporáka, s nímž má otevřený účet. „Tohle nemůžete udělat,“ blekotá vyděšený a náhle vystřízlivělý úchyl. „Už se stalo,“ suše kontruje Jordan a osobně stáhne finální zatmívačku (čímž neprozrazuji nic, co byste netušili a právem neočekávali od samotného počátku).

  • Tísňová linka / Abigail Breslinová
    Tísňová linka / Abigail Breslinová zdroj: Falcon
  • Tísňová linka / Morris Chestnut
    Tísňová linka / Morris Chestnut zdroj: Falcon

Na půdorysu výše uvedených replik vystavěl docela schopný režisér Brad Anderson (Mechanik, Transsibiřský expres) slušně šlapající thriller, který si většinou vystačí s prostředím velké telefonní ústředny, kufrem auta a osamělou chajdou v lesích. Z hollywoodsky prefabrikovaného scénáře, který se moc nemaže s dějovou logikou a žánrovými klišé, vycedil Anderson, co se dalo, dodal tomu žánrově odpovídající atmosféru a napětí a na plac přivedl herce, v čele s charismatickou a pohlednou Halle Berryovou (která vzbuzuje sympatie i chuť ke koukání).

Hlavně nás ale zavádí do „neobehraného“ prostředí operátorů tísňové linky, kde sice nenabízí „sociologicky profesní, haileyovský“ pohled na daný, svébytný mikrosvět, ale objevuje toto prostředí jako přirozený generátor dramatických filmových příběhů, kam se před ním vlastně nikdo jiný takhle zásadně ještě nevydal. Buďme ovšem spravedliví a přiznejme na tomto objevném aktu i významný podíl scenáristovi Richardovi D'Ovidiovi, jenž byl tímto prostředím inspirován k napsání (jedním dechem ovšem dodejme) vzácně blbého, schematického scénáře, jenž celému projektu dodává příchuť příležitosti spíše promarněné nežli kreativně využité.

  • Tísňová linka / Halle Berryová
    Tísňová linka / Halle Berryová zdroj: Falcon
  • Tísňová linka / Michael Eklund
    Tísňová linka / Michael Eklund zdroj: Falcon

Práce v call centru, slangově nazývaném „úl“, je tu vylíčena jako něco vcelku srovnatelného se zátěžovým stresem leteckého dispečera, jehož rozhodnutí musí být rovněž stejně blesková a správná, neboť v obou případech platí, že nejtěžší na tomhle džobu je unést tíhu odpovědnosti, spočívající v tom, že na tobě závisí přežití jiných. Dlužno ovšem podotknout, že zkušená, oscarová Halle Berryová (Ples příšer) se nenechala strhnout profesionální heroičností své figury, ale ztvárňuje ji autenticky a kredibilně, to jest i s jejími zaváháními, pochybnostmi, omyly a frustracemi z nich plynoucími. Její výkon je konzistentní, uvěřitelný a sympatie vzbuzující. Pakliže lehce odhlédneme od finále, do kterého ji překotně vehnal scénář, jenž tu zatlačil na pilu více, než je zdrávo, a učinil z ní akční hrdinku na poslední chvíli, tak nějak proti její vůli a charakteru postavy, jak byl celou dobu budován.

Kdysi (vlastně docela nedávno) k sežrání Malá Miss Sunshine Abigail Breslinová to jako oběť únosu, povalující se střídavě v kufru Toyoty Camry a Lincolna, neměla při natáčení nijak zvlášť komfortní. Chce se tu po ní, aby byla ze všeho co nejvíc vydřená a vyděšená, což má svoji logiku, a ona to nese docela statečně, což ovšem nemění nic na tom, že se stává spíše tváří z davu nežli stále se vyhraňující a zrající hereckou individualitou. Pánské party, jež jsou (kromě ústředního hajzla) poněkud v pozadí, reprezentuje hlavně atleticky disponovaný Morris Chestnut, kterého by díky jeho fyzickým parametrům zřejmě k policii vzali, a své vyšinutí nepřehrávající (a o to hrozivěji autentičtější) civilní záporák Kanaďan Michael Eklund, se spořádaným rodinným zázemím a vnitřním traumatem, jež ho nutí vraždit.

Tísňová linka je docela nadupaná a svým způsobem čistá žánrovka, kterou ovšem není radno podrobovat zásadnějším racionálním analýzám a rozborům, jež vás provede tudy, kudy jste předpokládali. A to zase není tak málo, máte-li chuť se odreagovat při sledování slušně odsejpajícího, s nadhledem odrežírovaného a brilantně odehraného dramatického příběhu z prostředí, kam filmaři přece jen ještě tak často nenahlédli. Řekl bych, že takových již mnoho nebude.

THE CALL / TÍSŇOVÁ LINKA. USA 2013, 95 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Brad Anderson. Scénář: Richard D'Ovidio. Kamera: Tom Yatsko. Hudba: John Debney. Hrají: Halle Berryová (Jordan), Abigail Breslinová (Casey), Morris Chestnut (Phillips), Michael Eklund (Michael), Michael Imperioli (Alan). V kinech od 9. května 2013.