Fotograf Koudelka na bienále v Benátkách zastupuje Vatikán

Vatikán - Na slavném bienále výtvarného umění v Benátkách bude mít vůbec poprvé svůj pavilon také Vatikán. Otevře se prvního června, mezi exponáty však nebudou náboženské předměty, kříže či portréty madony, jak by mnozí čekali. Svatý stolec se rozhodl podpořit současné umělce, kteří přispěli svými díly na výstavu s názvem Stvoření, Zničení a Znovustvoření. Jedním z umělců, kteří budou v pavilonu vystavovat, je známý český fotograf Josef Koudelka.

S nápadem účastnit se benátského bienále přišel kardinál Gianfranco Ravasi, který je ministrem kultury Vatikánu a který byl považován za jednoho z vážných kandidátů na nového papeže. Italský duchovní je znám svým širokým rozhledem. Jak poznamenala agentura AP, „dokáže citovat jak z děl německého filozofa Georga Hegela, tak z písní britské zpěvačky Amy Winehouseové. A to v několika jazycích.“

Ravasi už si dlouhá léta stěžoval, že Svatý stolec má sice svá muzea plná cenných historických sbírek, ale se současnou tvorbou žádné kontakty neudržuje. Přitom právě moderní tvorba se dost často katolickou církví inspiruje, takže vznikají nejrůznější „rouhačská díla“.

Velké pobouření vyvolalo například dílo Andrese Serranna nazvané Kristus v moči - fotografie krucifixu ponořeného do autorovy vlastní moči. Podobná díla se objevovala právě i na bienále v Benátkách.

Spolupráce mezi duchovními a umělci?

Již při jeho prvním ročníku v roce 1895 vzbudila rozruch malba Giacoma Grossa, na které byla ztvárněna rakev a okolo ní nahé ženy. Tehdejší představitelé církve požadovali, aby bylo dílo odstraněno, aby nepobuřovalo návštěvníky. Starosta Benátek to ale odmítl a obraz tehdy získal na bienále nakonec i hlavní cenu. V roce 2001 zase pobouřil svým dílem Maurizio Cattelan. Jeho socha s názvem Devátá hodina zobrazovala papeže Jana Pavla II. zasaženého meteoritem.

Podle odborníků na umění může být snaha Vatikánu mít pavilon na bienále odpovědí na všechny tyto útoky. „Moderní umění je ve většině případů absolutně světské. Ve 20. a 21. století neexistují žádná zásadní náboženská díla. Ravasi by to chtěl změnit,“ myslí si profesor dějin umění z univerzity v New Yorku Pepe Karmel. Jak uvedl samotný italský kardinál, od pavilonu si slibuje, že by tak mohla znovu začít existovat spolupráce mezi duchovními a kvalitními současnými umělci.

Nikoliv podle vyznání, ale podle dosavadní práce

Pro svou první účast na nejstarší přehlídce současného umění oslovil Vatikán tři umělce a umělecké skupiny a dal jim relativně jednoduché zadání: prvních 11 kapitol knihy Genesis. Ty vyprávějí o stvoření světa, prvních lidech Adamovi a Evě a jejich vyhnání ze zahrady Eden, o první vraždě (Abel a Kain), o Noemovi a potopě světa, o stavbě babylonské věže a o zmatení jazyků. Autory děl si nevybíral podle jejich vyznání, nýbrž podle jejich dosavadní práce.

Pro část Stvoření byla vybrána skupina Studio Azzurro z Milána. Český fotograf Josef Koudelka dostal za úkol druhou část - Zničení. Pro bienále poskytl 18 fotografií a tři triptychy zobrazující zkázu: válku, ničení životního prostředí a konflikt mezi přírodou a rozvíjejícím se průmyslem.

Koudelka je známý především svými snímky ze srpna roku 1968, na kterých zachytil okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy, tajně je vyvezl ze země a seznámil s těmito událostmi svět. Poslední část, Znovustvoření, měl pak na starosti australský malíř Lawrence Carroll.

Vatikán je jednou z osmi zemí, která se bude bienále účastnit vůbec poprvé. Jeho pavilon o velikosti 500 metrů čtverečních se bude shodou okolností nacházet hned vedle pavilonu argentinského, tedy země, ze které pochází současný papež František. Účast na přehlídce současného umění vyjde Svatý stolec na 750 tisíc eur, tedy zhruba 19,4 milionu korun. Jak ale již předem zdůraznil kardinál Ravasi, vše zaplatí sponzoři.

Není to poprvé, co se Vatikán podobné akce účastní. Již v minulosti byl zastoupen na mnoha světových výstavách, poprvé na Světové výstavě v Londýně v roce 1851.

Benátské bienále je jednou z nejdůležitějších světových přehlídek současného umění. Poprvé se konalo v roce 1895. V roce 1925 postavilo svůj pavilon v Benátkách také tehdejší Československo. Po druhé světové válce bylo bienále obnoveno v roce 1948 a od té doby pokračuje jeho nepřerušená tradice. Letošní bienále trvá do 24. listopadu.