Lorcovy Sonety temné lásky krášlí unikátní kamenotisk

Praha - Vychází první české vydání Sonetů temné lásky jednoho z nejznámějších španělských básníků Federica Garcíi Lorcy. Rozsahem nevelkou sbírku z posledních let básníkova života zdobí deset unikátních grafických listů, které vytvořil malíř a sochař Jan Řeřicha vlastní technikou kamenotisku z hloubky.

Řeřicha je autorem například kamenné kytary pro kytarového virtuosa Štěpána Raka nebo kamenných houslí, na které hraje přední český houslista Jaroslav Svěcený. K výrobě celokamenných a plně funkčních hudebních nástrojů používá serpentinit (česky hadec) z Guatemaly. „Jako sochař jsem chtěl dokázat, že i kámen může hrát. A při práci na hudebních nástrojích jsem odhalil dokonalý povrch serpentinitu,“ vysvětluje Řeřicha.

Jako malíře jej okouzlila charakteristická struktura kamene, která při tisku zůstává zachycena. Inspiraci pro grafické listy čerpal z básníkovy obliby v býčích zápasech a z tématu sbírky, kterým je podle něj víc zápas lásky ideální s tělesnou než Lorcova nenaplněná homosexuální láska.

„Ideál je zobrazen jako anděl - torero, býk představuje vášeň. Jejich zápas, stejně harmonický jako nesmiřitelný, pak symbolizuje Lorcův konflikt,“ uvedl Řeřicha.

Kamenné housle Jana Řeřichy
Zdroj: Jan Řeřicha

Kamenotisk je sice technika známá tisíce let, avšak až dosud se používala jen pro tisk z výšky, tedy pro tisk míst, která z kamene vystupují jako reliéf. U kamenotisku z hloubky je tomu naopak a pro vytváření výtvarných děl dosud tuto techniku nikdo nepoužil.

Federico García Lorca napsal své sonety na sklonku jeho života a jeho rodina je držela pro intimní obsah téměř půl století v tajnosti. Oficiálně byly vydány teprve v roce 1984. Jejich český překlad nyní vydalo nakladatelství Sanch.

Tvorbu básníka a dramatika, který byl zavražděn za španělské občanské války již v 38 letech, ovlivnil andaluský folklór a surrealismus. Mezi jeho nejznámější sbírky patří Cikánská romance nebo Básník v New Yorku.