Člověk válcuje planetu, přichází éra Anthropocene

Praha – Ovlivňuje současnou atmosféru příroda, nebo člověk? Na to se pokouší odpovědět výstava fotografických koláží Anthropocene Roberta Houzara v galerii Trafačka. Autor na ní prezentuje svou fascinaci krajinou světových měst, dopravy a všech věcí, které lidstvo buduje. Exhibice potrvá do 16. června.

Lidské chování mění planetu každým dnem, podle Houzara už ji ale změnilo natolik, že by měly být současné moderní dějiny považovány za zcela nové geologické období. Tu konec konců ohlásila v Trafačce už umělcova předchozí vernisáž Holocene.

Hudebníka a výtvarníka fascinuje městská krajina. Jeden stisk spouště fotoaparátu pro něj znamená další střípek, který postupně složí k dalším, a nakonec z nich vytvoří obraz. Na co se zaměřuje především? „Beru architekturu, dopravu, silnice, zkrátka všechny věci, které budujeme a které se rozlézají všude kolem a tvoří městskou krajinu,“ vysvětlil Houzar. 

Anthropocene (Města)
Anthropocene (Města)

S foťákem už „zabloudil“ do Buenos Aires, Berlína nebo New Yorku. Krásu ve všednosti ale dokáže najít také v ulicích Prahy, třeba v prachu a igelitu na Pankráci. Na to, aby úlovek získal, ale musí často vyrazit pod úroveň křižovatky. Inspirují ho i tramvajové troleje nebo překladiště kontejnerů v Uhříněvsi. 

Osmatřicetiletý Houzar jeden čas pracoval jako metař a popelář. To už má člen hudebních skupin Problémy s elektrickým proudem Redivision of Cruitstand a Scalping Hands dávno za sebou. Pochází z okruhu umělců kolem Ateliéru Síň z hřbitovní atmosféry bývalé márnice v Telči. Jeho začátky zahrnují hlavně drobné grafiky mystických námětů či keramické sošky.


  • Anthropocene (Auta)
    Anthropocene (Auta) zdroj: Robert Houzar
  • Robert Houzar vystavuje v Trafačce
    Robert Houzar vystavuje v Trafačce zdroj: Robert Houzar

Spodní část výstavy se v Trafačce věnuje celkům, které vrství krucifixy nebo na jediné ploše shrnují celé benátské bienále. Vrchní část zase analyzuje detaily a banality, jako je městský prach. 

Fotogalerii doprovází také rozsáhlý soubor „se společným jmenovatelem temnoty, strachu a odcizení“ Devil is all around. Jedná se o snímky sbírané několik let na mobilní telefon, které autor zformoval do víc než pětisetstránkové publikace, již nechal k prohlížení v pražských kavárnách.