Wannieck Gallery je zpět. Představí nultou generaci

Brno - Brněnská Wannieck Gallery otevřela první výstavu po ukončení sporů s Jižním centrem. Expozice Kostlivec v rajské omáčce láká na umělecká díla tzv. nulté generace, což jsou mladí umělci počátku 21. století. K vidění jsou třeba nové obrazy držitele ceny Jindřicha Chalupeckého Vladimíra Houdka.

„Na výstavě jsou vystaveny především práce z poslední doby,“ komentuje obsah aktuální výstavy jeden ze zastoupených umělců Vladimír Houdek. Právě na aktuální tvorbu láká nově otevřená expozice představující nejen umělce nultých let nového milénia, ale rovněž i dosud nevystavená díla z depozitáře galerie současného umění.

Kostlivec v rajské omáčce má nalákat do industriálních prostor bývalé továrny zájemce o výtvarné umění, kterých je v letních měsících v Brně o něco méně. „Významnou část návštěvníků tvoří studenti, a to nejen studenti výtvarných škol, ale i gymnázií. Ti tu v létě nejsou. Naopak se v Brně objevuje hodně turistů a jsou to turisté skutečně mezinárodní, od Ameriky až po Austrálii,“ vyjmenovává pestré složení letních návštěvníků umělecký ředitel galerie Richard Adam.

Aktuální tvorba nejmladší generace umělců je často inspirována například street artem. Sám Adam ale připouští, že co do námětů, je zaměření nulté generace velmi široké. K vidění jsou na výstavě plátna Davida Hanvalda, Josefa Achrera, Vladimíra Houdka, Evžena Šimery nebo Roberta Šalandy.

Kostlivec v rajské omáčce

Výstavu Kostlivec v rajské omáčce je možné vidět od 26. června až do 29. září letošního roku. Otevřeno je každý den kromě čtvrtka, a to vždy od 10:00 do 18:00. Dospělí zaplatí rovných sto korun a snížené vstupné pro studenty či seniory je padesát korun. Součástí Wannieck Gallery jsou také menší Galerie na mostě a Galerie za stěnou. Výtvarné centrum nabízí i řadu odborných doprovodných programů.


Výstava Kostlivec v rajské omáčce je první novou výstavou, kterou znovuotevřená galerie veřejnosti představí. Wannieck Gallery byla prázdná od začátku dubna. Znovu otevřela až po měsíci sporů, kdy se její provozovatelé v čele s Miroslavem Lekešem dohodli s představiteli městské společnosti Jižní centrum na nové smlouvě. Její podmínkou bylo složení téměř dvoumilionové kauce, která představuje roční nájemné. „Tím, že je složen nájem za celý rok, odpadá otázka, jestli budeme schopní splácet,“ popisuje nový systém platby nájemného Richard Adam. Právě neplacení nájemného bylo totiž důvodem, proč musela brněnská galerie současného umění dočasně sundat plátna ze zdí.

Soukromá galerie se do problémů dostala na konci února 2013. Tehdy představitelé městské společnosti Jižní centrum oznámili, že kvůli opožděným platbám vypovídají provozovateli Miroslavu Lekešovi nájemní smlouvu. „Panu Lekešovi zaslalo Jižní centrum minimálně devět upozornění na to, že má nájem doplatit. Postup s výpovědí smlouvy proto považuji za správný,“ vyjádřil tehdy svůj názor brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD). Datum vyklizení prostor bylo původně stanoveno na 10. března.

Poté ale Jižní centrum přišlo s návrhem na prodloužení výpovědní lhůty do konce listopadu. Ačkoli se i umělecký ředitel a majitel sbírek Adam nechal slyšet, že toto prozatimní řešení vítá, nakonec bylo vše jinak. Galeristé nechtěli přistoupit na dodatek smlouvy, který jim ukládal zaplatit veškerý nájem až do listopadu předem. Od 2. dubna proto Lekeš s Adamem galerii uzavřeli a exponáty začali balit.

Nově se galerie stará i o úklid a parkování v okolí budovy

Po vzájemné dohodě obou stran byla nakonec smlouva přepracována, a Wannieck Gallery tak pokračuje i nadále. Provozovatelé galerie měli při vyjednávání výhrady především k pasážím smlouvy týkajícím se udělování pokut. „Museli jsme si vyjasnit, za jakých podmínek opravdu může být pokuta udělena,“ dodal Lekeš. Na uhrazení téměř dvoumilionové kauce nakonec přistoupil. „Ačkoli to není něco, co bych vítal, jsem schopen to jako daň za předchozí problémy akceptovat,“ dodal Lekeš s odkazem na důvod výpovědi z nájmu.

Novými podmínkami, které smlouva zavádí, je například odpovědnost za úklid či parkování v okolí budovy bývalé strojírny, kterou si Wannieck Gallery pronajímá. Přestože 2. května galerie znovu otevřela, způsobily tahanice celkem měsíční výpadek v jejím provozu. Výstava Tomáše Císařovského a Eriky Bornové, která tam měla končit po polovině května, byla kvůli neplánované přestávce prodloužena až do poloviny června.