Karlovarské kafe pro spavce

Karlovy Vary - Už od začátku festivalu se při každém filmu několikrát obrátím do publika a rozhlédnu se. S každým dnem přibyde několik „zubařů“, „čtenářů“ a dalších mrtvolek, které nevydrží festivalový maraton, a hned jak sál potemní, jejich tělo si začne vybírat svoje spánkové deficity. „Nojo, když jsem dneska odcházela z kina, tak jsem musela vzbudit půlku řady,“ směje se Jolka, která zastává názor, že spát se má v posteli. Takže z filmů, které ji nebaví, zásadně odchází. Vzhledem k tomu, že festival vstupuje už do sedmého dne, asi by se hodilo vybrat pár filmů, u kterých se spát nedá nebo se alespoň špatně usíná.

Jistotou je rozhodně V/H/S/2 ze sekce Půlnočních filmů. Pokračování povídkového filmu dělá čest found footage žánru, který asi nejvíc zpopularizovala Záhada Blair Witch. Povídkový film je nacpaný hrůzou, všemožnými lekačkami, ale i chytrými pointami, které v tomhle žánru rozhodně nejsou běžné. A pokud si u něj klimbnete, tak si překvapení doprovázené nějakým správně děsivým zvukem užijete ještě o to víc.

Naopak roztomilostí a vtipem by vás před spánkem měla zachránit Wadjda. Saudsko-arabský snímek se už několik dní drží poměrně vysoko v divácké ceně a naprosto zaslouženě. Desetiletá Wadjda by strašně chtěla kolo, aby v závodech porazila svého kamaráda Abdullaha, a udělá pro to všechno, ať už náboženské stereotypy diktují v přísně muslimské zemi cokoliv. Film o trochu klukovské holce, která si nakonec na kolo paradoxně vydělá v soutěži v recitaci koránu, je příjemně roztomilý a legrační. Až do chvíle, kdy si uvědomíte, jak moc náboženství pokřivuje vnímání světa malé holky. Snímek se přitom rozhodně vyhýbá jakémukoliv zjednodušování nebo stereotypizování.

Wadjda (2012, režie: Haifaa al Mansour)
Wadjda (2012, režie: Haifaa al Mansour)

V hlavní soutěži se vyplatí vydat na chorvatsko-srbský film Knězovy děti. Chytře vymyšlená komedie o naivním knězi, který se malou porodnost ve svojí farnosti rozhodne řešit opravdu neobvyklým způsbem, rozhodně nenudí ani vteřinu. Spousta vtipných situací vychází i z velmi nápaditě řešené scénografie, takže se rozhodně vyplatí nezavírat oči ani na vteřinu.

Pokud by si někdo chtěl odpočinout od festivalových filmů, tak ve středu večer se ve Varech představila texaská žánrovka Ain't Them Bodies Saints. Program odkazuje na tvorbu Terrence Malicka a Cormaca McCarthyho a delegace k filmu se všemi kníry, plnovousy, košilemi a kovbojskými botami tomu skutečně odpovídala. Film už trochu méně.

Ain't Them Bodies Saints (2013, režie: David Lowery)
Ain't Them Bodies Saints (2013, režie: David Lowery)

Dostanete krásný a lyrický příběh o lásce dvou psanců tak trochu ztracených v nekonečných texaských pláních, které neustále zalívá nízké, sytě oranžové slunce amerického jihozápadu. Čistá žánrovka, které ale k dokonalosti něco chybí. Pokud se vám ale bude líbit Ain't Them Bodies Saints, tak to něco můžete najít třeba ve slavném Zapadákově Terrence Malicka. U ortodoxních cinefilů film asi trochu ztratí díky podivné vlně zájmu, která se o něj zvedla, patrně kvůli skvělým hereckým výkonům holywoodských hvězd Caseyho Afflecka a Rooney Maraové. Sál byl proto narvaný spoustou lidí, kteří se na festival přijeli hlavně ukázat. Ale tím si nenechte zkazit radost, film za vidění určitě stojí.

Autor je redaktorem ČT.