„Bolšoj“ má další skandál a trucující primabalerínu

Moskva - Proslulé moskevské Velké divadlo má další skandál: hvězdná primabalerína Světlana Zacharovová se urazila a odešla ze zkoušek před uvedením baletu Oněgin, který na moskevské scéně už tradičně pronásleduje smůla. Samo divadlo poslední dobou přišlo o několik hvězd, a to i kvůli násilnému komplotu uvnitř souboru.

Zacharovou, považovanou za jednu z největších hvězd současného baletu, mohlo poznat i české publikum; v květnu tančila v pražské Státní opeře ve své stěžejní roli Giselle.

„V Oněginovi tančit nebude,“ potvrdila dnes agentuře AFP mluvčí divadla Katerina Novikovová informace listu Izvestija, jenž se skandálem vyrukoval jako první.

V Oněginovi měla Zacharovová tančit spolu s neméně slavným americkým tanečníkem Davidem Hallbergem. Ale národní umělkyně a nositelka státní ceny se naštvala, protože neměla tančit při premiéře 12. července, ale až o den později. Jakmile se o pořadí dozvěděla, odešla ze zkoušky, vymazala zmínku o účinkování ze svého webu a nebere telefon. Prý i odjela z Moskvy.

Divadlo tvrdí, že o pořadí rozhodli stuttgarští scénáristé - v daném případě jde o Oněgina podle choreografie Johna Cranka a toto představení poprvé předvedl Stuttgartský balet. Balerína ale podle deníku podezírá, že ve skutečnosti nešlo o scénář, ale o tah současného vedení baletu, „protlačujícího“ své oblíbence a favoritky.

Sergej Filin po útoku
Zdroj: AP/Sergej Ilnitsky

Baletčino trucování přichází ve chvíli, kdy ruskou první scénou otřásá série skandálů, počínaje lednovým útokem kyselinou na šéfa baletu Sergeje Filina, po kterém téměř úplně oslepl. Hlavní podezřelý, tanečník Pavel Dmitričenko je ve vazbě, zatímco jeho přítelkyně, baletka Voroncovová, byla nucena divadlo opustit, stejně jako její učitel, sólista Nikolaj Ciskaridze, bezmála otevřeně obviňovaný vedením divadla, že prý jako hlavní intrikán stál za útokem na Filina. Ruské hvězdy žijící v zahraničí jako operní diva Anna Nětrebková či baletka Světlana Lunkinová otevřeně hovoří o otrávené atmosféře v divadle. To ještě před dvěma lety kvůli nespokojenosti s přidělovanými rolemi opustil jiný hvězdný pár, tanečníci Ivan Vasiljev a Natalja Osipovová.

Znalci připomínají, že baletní představení Oněgin, které do Moskvy poprvé přivezl Stuttgartský balet v roce 1972, skončilo tím, že se mu diváci vysmáli a kritika ztrhala. V dalších letech si zase Rusové stěžovali, že držitelé práv na Crankovu choreografii „kategoricky nechtějí“ další představení v Rusku povolit. Do Moskvy dokázal Oněgina vrátit až Filin, který se na představení domluvil se šéfem Stuttgartského baletu krátce před kyselinovým útokem.

Vydáno pod