Punk / Chaos to Couture aneb pohádka o krajtě a králíčkovi

Největší museum výtvarného umění na světě, new-yorské Metropolitan Museum of Art, nabízí denně vyjma svých pozoruhodně bohatých, takřka nekonečných a kvalitních sbírkových fondů také krátkodobé výstavy, umístěné v drobnějších výstavních prostorách porůznu v obří budově na okraji Central Parku. 7.května tohoto roku zahájila exklusivní parta hvězd a osobností, m.j. Beyoncé , Rooney Mara, Lauren Santo Domingo, Riccardo Tisci nebo Anna Wintour (top hvězdy světa hudby, filmu a zejména módního průmyslu) očekávanou a stále vyhledávanou výstavu Punk, plod práce velmi čilého zdejšího Costume Institutu.

Ředitel Metropolitního muzea Thomas P. Campbell při zahájení výstavy neváhal punk zařadit mezi taková vývojová období moderního umění, jako byly třeba dada nebo nedávná postmoderna. Překvapený návštěvník, přivítaný na neuvěřitelně přitažlivě a dynamicky nainstalované výstavě počmáranými pánskými záchodky, se v podstatě stane svědkem úžasné exhibice převážně dvou zásadních tvůrců – Vivienne Westwoodové a Malcolm Mc Larena. Ti otevřeli v roce 1972 na Kings Road v Londýně butik, nabízející oděvy, prolínající hnutí punk.

Punková móda, spolu s dalšími projevy hnutí, jak v hudbě či literatuře, se ostře vymezila proti tehdejší nadvládě módní autokracie. Jeho rebelující postoje a slovník, používající dodnes živé prvky a symboly, jako jsou prodřené látky, zašívání, tetování, párání, odbarvování či naopak divoké barvení, skládání do té doby nesourodých materiálů, odhalování nahého těla, piercing, provokativní vrstvení barev a líčení, složité i jednoduché techniky, ilustrující dobu rozčarování, odporu, rebelie, nesouhlasu.

Pohled do galerie / replika záchodků klubu CBGB
Zdroj: Metropolitan Museum of Art

Překvapení mladí návštěvníci na výstavě na jednotných  univerzálních pannách s černými střapatými parukami, v hluku punkových kapel a za projekcí známých osobností doby zjišťují, co všechno punk přinesl do dnešní módy. Vidí před sebou více než 100 (opravdu nádherných) modelů, na jejichž revitalizaci se podíleli tvůrci dnes hvězdných značek. Ale podtext je vlastně tragikomický – byť modely, které návštěvník spatří v komorním osvětlení, jsou ušity či chcete-li spíchnuty z naprosto dokonalých materiálů, použité prvky jako spínací jehly, všelijaké záplaty, rafinovaná protržení, samy materiály a brilantní provedení vlastně přímo předvedou, jak ona nadnárodní všepožírající monstra nakonec spolkla i hořkou pilulku punku.

To se ale stát muselo – i když navenek si to v běžném životě neuvědomujeme. Ale vystavené modely, s úžasnou rafinovaností a  kouzlem, dokonce lze přiznat i neuvěřitelnou přitažlivost, předvádějí, jak se dá ten malý králíček, - punk – schlamstnout. Ale možná je to dobře, že ta krajta módního průmyslu nakonec použila, přetvořila punk ke své podobně. A povedlo se. Však také zde zářící a tvořící Viviane Westwood se nemá za co stydět, byť se právě ona stala tou velkou krajtí hlavou, která sama původní punkové ideály prodala velmi, velmi dobře. Možná, že další část tohoto textu pánská část čtenářstva už přeskočí, ale výběr některých podílejících se firem, ateliérů či podnikatelů z oblasti vysoké módy dá nahlédnout  do onoho zvláštního napětí a rozpoložení, které výstava určitě nechtě prezentuje.

Však jména jako Miguel Adrover, Thom Browne, Christopher Bailey (Burberry), Hussein Chalayan, Francisco Costa (Calvin Klein), Christophe Decarnin (Balmain), Ann Demeulemeester (Dior), Domenico Dolce a Stefano Gabbana (Dolce and Gabbana), John Galliano, Nicolas Ghesquière (Balenciaga), Katharine Hamnett, Viktor Horsting a Rolf Snoeren (Viktor & Rolf), Christopher Kane, Rei Kawakubo (Comme des Garçons), Karl Lagerfeld (Chanel), Franco Moschino a Rossella Jardini (Moschino), Kate a Laura Mulleavy (Rodarte), Miuccia Prada, Hedi Slimane (Saint Laurent), Stephen Sprouse, Jun Takahashi (Undercover), Riccardo Tisci (Givenchy) a desítky dalších hovoří za vše. Ten seznam promiňte, snažil jsem se jej zkrátit. Když ale nebudeme smutnit za původním punkem, oceníte dokonalost modelů, které si určitě vychutnejte. Dnes, kdy se do USA může volně cestovat, byste si tuto exhibici neměli, či radši neměly nechat ujít.

Metropolitan Museum of Art, Pátá avenue 1000, otevřeno 9:30 až 17:30, pátky a soboty do 21:00 hodin, vstupné do celé budovy 25 dolarů, senioři nad 65 let 17 dolarů, studenti 12 dolarů, děti do 12 let vstup zdarma. Výstava trvá do 14. srpna.