Mistr minimalismu Philip Glass odehraje v Ostravě pětihodinový koncert

Ostrava – Jeden z nejslavnějších autorů nové hudby Philip Glass dnes večer vystoupí v ostravské aule Gong v bývalém plynojemu. Vůbec první koncert s doprovodnou kapelou Philip Glass Ensemble odehraje v rámci festivalu Ostravské dny 2013.  

Pět hodin – přesně takovou délku má Glassova čtyřicet let stará skladba Hudba o dvanácti částech, a to včetně přestávek. „Zajímavé je to, že jsme zpočátku nevěděli, jakým způsobem bychom měli tuto hru hrát živě na koncertech. Hudba mi zněla v mé hlavě, ale netušili jsme, jak to udělat, aby to i tak znělo. Časem jsme se to zkrátka naučili a teď je ten pravý čas přijít si nás poslechnout,“ láká diváky sám umělec.

Glass do Ostravy přicestoval ve středu pozdě večer z Edinburghu, kde také hrál na podobné akci. Vystoupení v plynojemu však není jeho první zdejší zastávkou. Již v sedmdesátých letech se v tehdejším Československu spřátelil se současným uměleckým ředitelem Ostravských dnů Petrem Kotíkem. Od té doby v Česku účinkoval už několikrát.

Hudební skladatel momentálně objíždí Evropu, zároveň však pracuje na nové opeře, při jejíž tvorbě ho inspiroval román Franze Kafky Proces. Zároveň připustil možnost, že by nový kus mohl uvést v pražském Divadle Archa.

Glass se narodil v roce 1937. Vypracoval se mezi nejznámější současné minimalistické skladatele. Od 70. let ve svých skladbách používá prvky jako ostinátní opakování současně znějících motivů odlišných délek, vytvářející polyrytmickou strukturu, nebo aditivní princip - postupné prodlužování nebo zkracování frází, měnící rytmický a melodický obsah. Mezi jeho nejznámější práce se dá zařadit hudba k filmům Hodiny nebo Kundun.


Kvůli svým netradičním inovátorským postupům Glasse v sedmdesátých letech nezvali do škol, aby své umění předal žákům. „Byli jsme považováni za divochy, byli jsme od nich odstřižení a užívali si nezávislost, kterou nám tím vlastně poskytli,“ vzpomíná na tehdejší život se svými obdobně zaměřenými kolegy.