V den výročí okupace se natáčí seriál, který vás vtáhne do Dubčekovy kůže

Praha – Právě dnes, v den 45. výročí okupace Československa sovětskými vojsky, natáčí režisér Robert Sedláček v rámci svého cyklu České století scény předcházející podpisu takzvaného moskevského protokolu. „My jsme se pokusili o trochu jiný pohled. Celý cyklus se snaží lidi více do historie vtáhnout, aby byli nuceni se cítit v kůži třeba toho Alexandra Dubčeka,“ popsal autor scénáře Českého století Pavel Kosatík.

A tak se během dneška natáčela i jedna z nejdramatičtějších scén, kdy se Alexander Dubček poprvé setkává s těmi, kteří zorganizovali jeho únos. „Dubčekovi v této místnosti dochází, že neprohrál jen on, ale i jeho představa o socialismu s lidskou tváří,“ popsal režisér Sedláček podstatu dnes natáčené scény.

Jak je možné, že se dostane politika s národem do takového rozporu?

Autoři seriálu se v tomto dílu snažili vysvětlit myšlenkový přerod tehdejších vrcholných politiků. „Pro mě je stále nepochopitelný ten názorový přerod, kdy vůdcové strany zčásti nedobrovolně do Moskvy odjeli a národ jim během té doby důvěřoval a oni tam, jak dnes expresivně řekl pan prezident, zradili,“ uvedl Kosatík.

Video Natáčení Českého století probíhá stylově v den okupace
video

Natáčení Českého století probíhá stylově v den okupace

Pavel Kosatík:

„Měli bychom si uvědomit, jaké možnosti tehdejší vůdci měli a nevyužili je.“


České století je otevřenou sérií autorsky zpracovaných televizních dramat, která se vracejí ke klíčovým událostem českých dějin z pohledu jejich hlavních aktérů. Televizní cyklus, vytvořený podle scénáře spisovatele Pavla Kosatíka, nabídne nezvyklý pohled na mezní okamžiky moderních dějin naší země od roku 1918 do roku 1992. V každém z devíti dílů se zaměří na jedno datum a klíčové aktéry, jejichž tehdejší rozhodnutí měla mít osudové důsledky pro celý národ i pro ně samotné. Každý hráč měl v rukou nějaké karty a rozhodoval se, jaký trumf vynese. Autoři Českého století nehodnotí, jestli šlo o dobrý, nebo špatný tah, spíš je zajímá osobní příběh „národního“ aktéra své doby.