Miroslava Bambuška zajímají existenciální otázky

Praha - Představením Ropa pokračuje režisér Miroslav Bambušek v cyklu Cesty energie, který započal v roce 2009. První představení Uhlí (Zdař Bůh!) se v roce 2009 odehrávalo na dole Michal na Ostravsku, Voda ve staré čistírně odpadních vod v Praze-Bubenči, Uran ve vojenském bunkru Drnov u Slaného. Pro premiéru hry Ropa, která se odehrála 1. září, Bambušek zvolil opuštěné Automatické mlýny v Pardubicích.

Miroslav Bambušek se tentokrát vydal do nespecifikované země na východě, která díky zásobě přírodních zdrojů získá neomezenou moc. „Nezajímá mě jen mocenský vztah, ale i vztah člověka, který v tom prostředí žije, vždycky mě zajímal existenciál,“ upozornil Bambušek, který v rozhovoru pro ČT24 dále prozradil, že předobrazem k této hře byl Ázerbájdžán. Texty prezidenta Alijeva a jeho nohsledům mu však byly spíše inspirací, nikoli, že by jejich znění v inscenaci doslova citoval.

Pokud se týká realizace, Bambušek osvětlil, že specifické prostory si vybírá takové, které jsou konkrétně s tématem spojené. „Ropu inscenuji v Pardubicích kvůli tomu, že tam se úplně poprvé v Evropě začala ropa rafinovat. Realizovat mé hry v kamenném divadle je poněkud problematické, například pokud něco inscenuji o ropě, potřebuji auta, ohně, velké množství strojů, a to pochopitelně v klasických divadlech nejde,“ doplnil Miroslav Bambušek.