Nově ukrylované písně – s harfou a klarinetem

Praha  Jako zmatek a marasmus by nejspíš popsal Karel Kryl podzim roku 2013, odhaduje herec a zpěvák Pavel Batěk, který se podílel na nahrávkách Krylových písní v neobvyklé úpravě. V doprovodu harfy, klarinetu a kytary je představí dnes večer v pražském Divadle U Hasičů, kde také pokřtí CD Salome.

Album obsahuje dvacet písní v úpravě Michala Vejskala. „Myslím, že je upravil velmi citlivě a s pokorou ke Karlu Krylovi,“ domnívá se Batěk. Podle harfenistky Barbory Plaché, která projekt také připravovala (ještě spolu s klarinetistou Tomášem Kůgelem a kytaristou Petrem Šťastným), vyniknou lépe melodie písní. „Za Krylovým jednoduchým doprovodem s kytarou totiž mnohdy zanikly, když nechal víc znít slova než hudbu,“ podotkla.

Písně Karla Kryla, autora protestsongů v komunistickém Československu, sedí podle ní i na současnou dobu. Kryl svou kritiku zaměřil i na polistopadové dění, soubor jeho politických komentářů z let 1990 až 1993 loni vyšel v knize Země Lhostejnost. „Kdyby politici Kryla po revoluci více poslouchali a nebrali ho jenom jako zloprcka, jak ho taky někdo označil, dali by mu za pravdu,“ předpokládá i Batěk.

Na albu a zároveň v koncertním pásmu si příznivci Karla Kryla mohou poslechnout notoricky známé skladby Anděl nebo Morituri te salutant, hudebníci zařadili ale i méně známé písně, například Jeřabiny.