Oživit Národní v Brně - úkol pro Martina Glasera

Brno - Do čele Národního divadla Brno se postavil Martin Glaser, který dosud zastával pozici uměleckého šéfa činohry Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Současně s ním přišel do divadla nový umělecký šéf baletu Mário Radačovský. Cílem Glasera je vyzdvihnout divadlo mezi sebevědomé metropolitní instituce, jakými jsou divadlo v Mnichově, Hamburku či v Lyonu.

„Změny ještě v této sezoně nebudou patrné, protože je celá naplánovaná a bude dokončena pod vedením stávajících šéfů. Nyní už pracujeme na dramaturgických plánech pro sezonu 2015/2016,“ vysvětluje Glaser. Národní divadlo Brno bylo bez ředitele 13 měsíců. Minulý šéf Daniel Dvořák rezignoval na konci září 2012. Brněnský magistrát jako zřizovatel instituce uspořádal dva neúspěšné otevřené konkurzy. Nakonec odborná porota vybrala Glasera ve třetím, neveřejném výběrovém řízení.

Glaser upozornil, že k některým změnám v divadle bude potřebovat více peněz, než instituce dosud měla k dispozici. Jedná proto s městem a chce mluvit i s krajem a ministrem kultury. „Pro mě jako aktivního divadelníka je podstatné, aby se tady dělalo dobré divadlo. Nyní nás čeká nesmírné množství práce,“ zdůraznil. Prioritou je oživení Mahenovy činohry.

Radačovský, Františák, Heřman

Společně s Glaserem do divadla přijdou noví umělečtí šéfové. Balet povede již ode dneška slovenský choreograf Mário Radačovský, činohru od příští sezony Martin Františák a operu od 1. ledna 2015 Jiří Heřman. „Miluji klasický balet a klasický repertoár. Budeme se snažit, aby byla představovaná klasika i například balet z dvacátého století,“ řekl Radačovský. Františák jako budoucí šéf činohry podle Glasera sestavuje silný dramaturgický tým. Heřman plánuje k opeře přitáhnout i diváky, kteří na ni obvykle nechodí.

Glaser se také rozhodl, že z Reduty udělá druhou scénu činohry. „Z pohledu diváka se tím nic nezmění. Reduta zůstane stále scénou, která je nejvíce otevřená experimentu,“ domnívá se ředitel. Reduta byla dosud samostatnou jednotkou a tvořila vedle baletu, Mahenovy činohry a Janáčkovy opery čtvrtou složku Národního divadla Brno. Dva činoherní soubory pod jednou střechou ale Glaser nepovažuje z dlouhodobého hlediska za výhodné.

Martin Glaser

…se narodil v roce 1974 v Sokolově. Vystudoval obor činoherní režie a dramaturgie na pražské DAMU, aby od roku 1998 působil jako kmenový režisér v Jihočeském divadle, od roku 2006 jako šéf činoherního souboru. Režíroval např. Havlovo Odcházení, Skakespearova Macbetha nebo Čechovovy Tři sestry. Získal cenu Josefa Balvína za nastudování hry Arabské noci, jeho inscenace hry Očištění byla na cenách Nadace Alfréda Radoka vyhlášena jako nejlepší uvedená česká hra, inscenace Nebezpečné vztahy byla zase oceněna jako nejpozoruhodnější umělecký počin na přehlídce České divadlo. Letos na jaře se ucházel o funkci ředitele pražského Divadla Na Zábradlí, porazil jej však Petr Štědroň z brněnské Reduty.


Podívejte se na rozhovor s Martinem Glaserem: