Šigut redukuje krajinu na pixel

Ostrava - Pouhých pět základních barev potřebuje Jiří Šigut k tomu, aby ztvárnil zimní les, pole, louku nebo nebe před bouřkou. Podstaty pozorované a snímané krajiny se snaží dobrat pomocí vlastního konceptu, se kterým mu pomáhá počítač.

Své minimalistické krajiny nyní Jiří Šigut vystavuje v Galerii Dole ostravské Fiducie. Každý obraz je jedním pixelem toho, co původně zachytil fotoaparát. Počítačový program zredukoval mnoho pixelů v jednu finální barvu. Šigut poté barvu vytiskl a míchal injekčními stříkačkami. Podobným způsobem už dělal portréty významných konceptualistů, které loni představila Výstavní síň Sokolská 26.

U portrétů postupoval trochu jinak: barevnost i rozložení ploch vypočítával mimo jiné podle věku portétovaných lidí. „U krajin akcentuje minimalizaci původního vizuálního sdělení - vychozí fotografický obraz je redukován do jediného pixelu, který v sobě ve své podstatě zahrnuje vše z původně pozorovaného. Romantika a věcnost jakoby si v tomto bodě podaly ruce a spojily se v jedno,“ vysvětloval kurátor Galerie Dole Martin Mikolášek.

V jednom tahu zachytit celý svět

Důležitější než samotný výsledný obraz je pro Jiřího Šiguta způsob, jak k němu dospěje. „Mou hlavní inspirací a impulsem k tomuto způsobu práce je zenová filozofie, která všechno redukuje. Opravdoví mistři jsou schopni na konci života, nebo i dřív, v jednom tahu zachytit celý svět. Důležitá je přitom ta cesta, která k tomu vede,“ vysvětloval výtvarník, fotograf a grafický designér.

Nyní třiapadesátiletý ostravský umělec se začal v polovině osmdesátých let věnovat technice zvané luminografie. S pomocí dlouhé expozice zaznamenával světelné situace v nočním městě. Poté se nadchl pro fotogramy. Citlivý fotografický papír rozmísťoval v přírodě, na polích a loukách, v tůních či potocích, po několikadenní expozici pak papír ustálil.

V devadesátých letech vytvořil cyklus fotografických obrazů Záznamy, na kterých zredukoval fotografickou technologii jen na papír a ustalovač. Jiří Šigut patří k významným představitelům konceptuálního umění, vystavuje v Česku i v zahraničí.

V Šigutově tvorbě je vždy důležitý moment vlastní, osamocené, o to však soustředěnější přítomnosti v přírodě. V českém výtvarném dění lze nalézt obdobné tendence k neklasickému postižení přírodních fenoménů v tvorbě Milana Maura, Miloše Šejna či Mariana Pally.

Výstava Jiřího Šiguta nazvaná Bez rozlišení potrvá do 29. listopadu. Na vernisáži bylo dále pokřtěno speciální pexeso Galerie Dole, které zachycuje nejlepší výtvarná díla, která byla v galerii za posledních osm let vystavena.

Další info hledejte na Facebooku Fiducie.