Co bylo (a nebylo) za socialismu: Retro ČS nyní jako kniha

Bajo nebo Ovona jsou značky, které na pultech supermarketů dnes již nenajdete, možná však byly součástí vašeho dětství nebo mládí. Vzpomínky na zboží, co bylo (a nebylo) za reálného socialismu, přináší nová kniha Retro ČS. Sestavil ji Michal Petrov, tvůrce populárního cyklu České televize. Podívejte se:

„Kniha Retro ČS Michala Petrova - velkého vyznavače retra - mapuje příběhy a historii toho nejzákladnějšího, co tvořilo malý konzumní svět obyvatel tehdejší ČSSR. Když jsme kdysi například žvýkali oblíbené Pedro, vůbec jsem nepřemýšleli o tom, kdy a jak vzniklo, měli jsme radost, že vůbec je,“ píše v předmluvě moderátorka Retra Martina Hynková Vrbová.

Kniha vrací čtenáře do let socialistického konzumu ke zboží každodenní spotřeby, které provázelo snad každého obyvatele Československa. Bohatý obrazový doprovod připomíná slavné a typické výrobky čtyř dekád před rokem 1989.

Moc si nevymýšlej!

Autor Michal Petrov využil bohatý osobní archiv a za pomoci vlastních zkušeností se pokouší alespoň částečně rekonstruovat regály socialistických samoobsluh. „Bavíme se tady o době, která byla spojená s nedostatkovou ekonomikou. Shrnu to do jednoduchého sloganu: kupuj to, co je, a moc si nevymýšlej!“ vzpomíná Petrov.

Jedinečná a komplexní obrazová publikace o československém retrosvětě připomíná také dobovou reklamu a socialistickou estetiku. Listování knihou Retro ČS oživuje vzpomínky nejen na potravinové regály, ale i na časy, kdy reklamu symbolizoval pan Vajíčko. Obsah knihy přiblíží názvy vybraných kapitol: Dort z pohádky, Pramen zdraví z Posázaví, To bylo maso, Vitana vaří za vás nebo Nejsme tady v kravíně o fenoménu žvýkaček.

Magazín České televize Retro se začal vysílat roku 2008. S námětem tehdy přišel Michal Petrov, dramaturgii má na starost Jan Rozkošný. Moderátorské role se ujaly Martina Vrbová a Petra Křížková Schubertová. „Na začátku jsem nečekal, že můžeme najít tolik témat, abychom naplnili šest sezon,“ říká dramaturg Rozkošný.

Podívejte se na video a rozhovor s Janem Rozkošným:

Kritici někdy pořadu vytýkají, že pro zalíbení v minulosti zapomíná na složitější témata dobové politiky nebo ideologie. „V Retru jsme ukazovali i fronty v obchodech nebo nedostatkové zboží, ale snažili jsme se především ukázat, že mnoho lidí se snažilo dělat svou práci co nejlépe a často se jim to dařilo i proti nepřízni prostředí,“ hájí pořad Rozkošný.

Finská firma v Maroku

„Řada věcí opravdu byla pěkných. Akorát vznikaly v době, která moc pěkná nebyla,“ doplňuje Rozkošný. Přesto na minulost často vzpomínáme rádi: „Vzpomínáme na to, jaké to bylo, když jsme byli malí, a snažíme se vybavit si chutě a vůně žvýkaček a limonád.“

Kniha Retro ČS ukazuje i dnešní život minulých fenoménů. Jedním ze symbolů socialistického konzumu je pražský obchodní dům Máj; švédskou společností vybudovaná výstavní síň především československých výrobků přežila s pozměněným, ale foneticky stejným názvem My. Ze stovek produktů reálného socialismu vydržely jenom některé. Mezi nimi i žvýkačka Pedro, kterou ovšem dnes vyrábí v Maroku finská firma.