Abramovičová bude exhibovat snad i na smrtelné posteli

Praha - Američanka balkánského původu Marina Abramovičová patří k nejznámějším konceptuálním umělkyním současnosti. V souvislosti s její nedávnou spoluprací s nahou zpěvačkou Lady Gaga, se na internetu objevilo i video, které připomnělo její rozsáhlou výstavu v newyorském Muzeu moderního umění. V roce 1976 začala Abramovičová svá představení spojovat se svým přítelem, umělcem Ulayem. Vystoupení byla projevem jejich vzájemné odevzdanosti, obsahovala dravé emoce, křik, ubližování, nahotu, intenzivní prožívání okamžiku a dodnes jsou nepřekonaná. Když se jejich vztah rozpadl, rozešli se i jako umělci. Svou spolupráci zakončili v roce 1988, kdy se vydali každý z jednoho konce čínské zdi a ušli 2500 km, aby se setkali. Po třiceti letech se opět potkali, jak jinak než před publikem a zvědavým okem kamery. Nepadlo jediné slovo. Vzniklo další dílo do projektu Minuty ticha. Podívejte se.

Umělkyně Abramovičová je excentrická, vášnivá žena, která ve svých projektech jde až na dřeň. Bývá středobodem svých experimentů, jimiž odkrývá, co bývá skryto, nebo provokuje nové zážitky a emoce. Aby dosáhla působivé autentičnosti, řezala se noži, lehala si do ohnivých pentagramů, vystupovala před publikem pod vlivem psychoaktivních drog určených schizofrenikům a katatonikům, křičela, dokud neztratila hlas, a tančila nahá s kuklou, dokud nezkolabovala. Pořádala happeningy, při kterých nechala publikum, aby si s ní dělalo, co chce za pomoci rekvizit, mezi nimiž byly zbraň, kulka, bič, rtěnka, skalpel, kabát, boty a olivový olej. Tato hra trvala od 8 ráno do 14 hodin odpoledne. Na konci byla do půl těla nahá, plačící s rozmarýnovou větví přes ramena a růžovými lístky na bradavkách. Lidé ji zvedali, nosili okolo, oblékali, svlékali a obecně se k ní chovali jako k hračce.

V minulém roce bylo možné se s dílem Marini Abramovičové setkat v Galerii Rudolfinum v rámci výstavy Tváře.