Nymfomanka vstoupí na Vánoce. Kalkulace, říká M. C. Putna

Praha - Dánský režisér Lars von Trier přichystal k letošním Vánocům svým fanouškům svérázný dárek. Dvacátého šestého prosince vstoupí do českých kin nový film Nymfomanka, který slibuje být otevřenou studií ženské sexuality. Podle upoutávek nabídne přinejmenším otevřené sexuální scény. Podle některých kritiků je uvedení podobného snímku během vánočních svátků pouhou produkční kalkulací. Pro Události v kultuře uvedení filmu komentoval literární kritik a historik Martin C. Putna.

Snímek Nymfomanka vypráví příběh padesátileté Joe, která trpí závislostí na sexu. V osmi sekvencích, které propojuje jeden příběh, sledujeme historky z jejího života, každá část je však pojata docela odlišným režijním stylem, mimo jiné po způsobu, který připomíná Bélu Tarra nebo Andreje Tarkovského.

Nymfomanku hraje von Trierova dvorní herečka Charlotte Gainsbourgová; její mladší ego ztvárnila Stacy Martinová. V dalších rolích se objeví Stellan Skarsgard, Uma Thurmanová, Shia LaBeouf, Wilem Dafoe, Christian Slater nebo Udo Kier.

Orgasmus a cenzura

Film je podle režiséra poslední částí jeho tak zvané trilogie deprese, ke které patří ještě Antikrist a Melancholia. Režisér tvrdí, že pomocí natáčení překonává vlastní nemoc: „Z deprese pomáhá pravidelnost, dělat něco každý den. A právě filmování má pevný rozvrh, který potřebuji. Takže dělám filmy, abych se dostal z deprese.“

Svými filmy Lars von Trier pravidelně rozděluje publikum na dva tábory. „Pro část diváků jsou jeho filmy plné rafinovaných poselství, šifer a symbolů hovořících o naprostém duchovním úpadku současného světa. Druhá část režiséra zatracuje právě za jeho posedlost zobrazovat emoce obnažené až na dřeň a detaily balancující na hranici vkusu,“ píše distributor.

Podívejte se na jednu z upoutávek:

Sám režisér několikrát prohlásil, že chce provokovat. Na pětihodinový příběh ženy, která během dospívání sama sobě diagnostikovala nymfomanii, nyní lákají plakáty, které zobrazují herce během orgasmu. Zda herci své výrazy jen předstírají, je otázka. Jisté je to, že polská nebo dánská distribuce rovnou objednala cenzurovanou variantu filmu.

„Všechno, kvůli čemu Triera milujeme i nesnášíme, je v tomhle filmu v kondenzované a čisté podobě. Nymfomanka se vám může líbit a nemusí, ale musíte jí vidět. Trier zase posouvá hranice a my chceme být při tom,“ slibuje Ivo Andrle z Aerofilms, které uvedou film v Česku.

„Lars von Trier to nemá zapotřebí“

Podle některých kritiků je uvedení podobného filmu na Vánoce hlavně jasným marketingovým tahem. „Jedná se bezpochyby o produkční kalkulaci, aby to vyvolalo co největší zájem,“ říká v rozhovoru pro Události v kultuře literární kritik a historik Martin C. Putna: „Lars von Trier to nemá zapotřebí, ale každý režisér má za sebou nějakého producenta a to jsou lidé, kterým jde pochopitelně o peníze.“

Podívejte se na rozhovor s M. C. Putnou:

Reportáž a rozhovor s M. C. Putnou (zdroj: ČT24)

Otázkou zůstává, kam může Lars von Trier zajít po snímku Antikrist, kde detailně zachytil zohavení genitálií. „Jak daleko chce v tomto směru jít, to je jeho věc. Můj šálek čaje to není, ale mnohé to může bavit, dokonce mohou mít pocit nějakého mimořádného zážitku z překračování hranic. Budiž jim přáno,“ glosuje Putna.

Zároveň uznává, že duchovno a tělesnost lze v umění jen těžko oddělovat. „Již v Bibli máme erotický text Písně písní. Vždycky to souviselo. Jde o to jak: co má opravdu umělecký účel a co je samoúčelem. Ale ten film samozřejmě nikdo z nás neviděl, tak nebudeme soudit předem,“ uzavírá Martin C. Putna.

Vydáno pod