ONA B. vytváří vtipné orgie nadsázky a dvojsmyslů

Ona B., v Praze i v Čechách poměrně dobře známá vídeňská umělkyně, již vzdáleného českého původu, se u nás letos prezentuje již počtvrté. Po poměrně rozsáhlé výstavě Skandál na zámku, realizované na zámku Klenová, využívající celého autorčina obvyklého ansámblu rekvizit, se prezentovala počátkem září na velké dvouvýstavě, probíhající současně v Becherově vile v Karlových Varech (Skandál ve vile) a v kostele sv. Antonína Paduánského v Sokolově (Skandál v kostele).

Tyto dvě výstavy se způsobem prezentace i obsahem značně lišily – čistá, introvertní komorní část ve vile sledovala trochu jiné cíle a asi i publikum, bombastická až teatrální show v sokolovském chrámu využívala nejen rozsáhlé prostory, ale i jejich výšku k představení děl, která prakticky v normálních galeriích vystavovat nejdou. Tam také poprvé měla česká veřejnost možnost spatřit nečekaná konceptuální videa a poslechnout si autorčinu hudbu i zpěv.

Galerie Navrátil ve své větší prostoře ve Vítkově ulici v Karlíně (stejná galerie sídlí i na Karlínském náměstí) již poněkolikáté vzdala Oně B. hold. Tentokrát výstavou, navazující na soubor děl, v létě prezentovaný právě v Becherově vil. Ten je představován jako cyklus pod názvem „Turkish Delights“, tedy, chcete-li, turecké delikatesy. Tento, zde přece jen komorní soubor, oslovuje diváka hned třemi komunikačními rovinami. Jako u všech děl Ony B. i zde se pracuje s červenou barvou. Což je samozřejmě v tomto případě velmi důležité (cituji dr. Jana Samce, ředitele Krajské Galerie Karlovy Vary - červená totiž probouzí v divákovi emoce, touhy, přání, málokoho zanechává chladným. Z různých empirických výzkumů vychází červeň jako energická, vzrušující, dráždící až agresivní, či jako prostředek k zvýšení erotické přitažlivosti. V našem podvědomí ji však máme spojenu kromě pocitu lásky, něhy a vycházejícího či zapadajícího slunce také s představou nebezpečí, ohrožení, krve, ohně, plamenů.)

Ona B. za svého pobytu v Istanbulu našla v jednom z istanbulských bazarů unikátní soubor plakátů k lechtivým tureckým soft-porno filmům, které se ještě počátkem osmdesátých let běžně vyráběly a v kinech také prezentovaly a právě pomocí těchto plakátů i propagovaly. Umělkyně nejen tato díla po svém upravila, zrenovovala, domalovala, překryla, ale hlavně doplnila zcela svébytnými texty, takřka hesly, a vytvořila tak třetí rovinu sdělení. Ona B. ovšem dvojice používá pro zcela změněná poselství, související s celou řadou jiných, dnešních realit. Od komentování postavení současné ženy ve stále sešněrovanější turecké současnosti, po zcela nové antiglobální kritické postoje, přímo navazující na západní kritickou realitu a i v Turecku proniknuvší hnutí Occupy .

Ona B. / Turkish Delights
Zdroj: Galerie Navrátil

Vytváří tak vtipné orgie nadsázky, ironie s prvky parodie a dvojsmyslů. Celek však divák vnímá v dusném prostředí rudé barvy, obnažených těl, prosvítajících původních názvů a jmen dnes již zatracených (a často ztracených interpretů – viz Orhan Pamuk..). To vše pak balí do Wagnerovských textů. Helena Fenclová z Galerie Klenová připomíná, že Richard Wagner byl odvážný a provokativní, podvakrát vězněn a často na útěku. Kritizoval svého krále, čímž přišel o dobře placenou pozici, původně doživotní. Byl v kontaktu s Bakuninem a Nietzschem. Stopy jeho svobodného myšlení lze nalézt v jeho slovech. Ona B. kombinuje fragmenty Wagnerových textů s pózami žen:

PÁN ZLATA JE TAKÉ SLUHOU ZLATA, sděluje jedna z nahých žen. To, co vlastníš, vlastní také tebe, řekli bychom dnes. VYCHVALOVANÝ HRDINO – UNIKNI ŠÍLENSTVÍ! volá další z obrazu. Osvoboďte se od kariérních cílů a žijte svůj vlastní život. TVŮJ ZRAK TI ŘÍKÁ, OČIŠTĚN OD VINY, volá děvče z dalšího díla.

Připomeňme si závěrem, že Ona B. je živou současností velmi dynamické vídeňské kulturní scény. Scény, která od konce devatenáctého století svojí pestrostí, novátorstvím, ale zejména kritičností stojí konstantně v prvních řadách světové intelektuální tvorby. Galerie Navrátil Oně B. věří. Ta také tuto důvěru zhodnocuje a vrací – dokladem je nová, v Praze poprvé představená série, která vtipně a s nadhledem oživuje spící pražskou výstavní scénu.

Galerie Navrátil, Vítkova 15, Praha 8, Karlín, otevřeno denně 12:00 – 18:00 hodin.