Kubánskou primabalerínou i ve třiadevadesáti

Havana - Královna kubánského baletního nebe, pyšnící se titulem Prima Ballerina Assoluta Alicia Alonsová zůstane už navždy spojená s postavou Giselle. V romantickém baletu excelovala během dvacátého století hned několikrát a na mnoha světových scénách. Role vášnivé tanečnice teď mapuje nová výstava v Muzeu tance v Havaně, otevřela ji sama baletka těsně před svými 93. narozeninami.

Celý život skoro neviděla, tančit ale nikdy nepřestala, ani po operaci očí, když jí nařídili nehybně ležet. V rytmu hudby si procvičovala alespoň prsty u nohou. Svoji nejslavnější roli, Giselle, poprvé tančila před 70 lety. Ovšem dnes tanečnice říká: „Pro mě žádných 70 let neuplynulo, protože cítím stejné vzrušení pokaždé, když lidé řeknou Giselle.“

Výkon v tomto klasickém baletu na prknech divadla v New Yorku byl v roce 1943 událostí sezony, nadchl kritiky a odstartoval její hvězdnou kariéru. Začínající kubánské baletce v Americe otevřela Giselle cestu k dalším vysněných rolím. Vracela se k ní ale celý život – pokaždé v jiné choreografii a s novým partnerem a na mnoha světových scénách. Věřila, že štěstí jí přinesl první kostým, který jí právě pro Giselle vlastnoručně ušila maminka.

Alicia Alonso v Muzeu tance v Havaně (zdroj: ČT24)

V padesátých letech byla Alicia Alonsová v Americe na vrcholu slávy, přesto jí to táhlo zpět do rodné Havany. Založila kubánský národní balet, od Fidela Castra dostala do začátku 200 tisíc dolarů. I přes kritiku, že její umění slouží komunistické propagandě, patří její soubor ke světové špičce. Alonsová občas vystupovala sólově ještě v osmdesáti a ředitelkou souboru je dodnes.