Přirozená a přímá Dagmar Hochová ve Fiducii

Ostrava - Galerie Fiducia v Ostravě uvádí výstavu slavné představitelky humanistické fotografie Dagmar Hochové, která zemřela v minulém roce. Jde o výběr přenesený z Leica Gallery Prague.

„Vystavené fotografie jsou zlomkem její rozsáhlé tvorby, ale připomínají, že autorka byla žákyní Jaromíra Funkeho a že se přátelila s generací, která rozvíjela podněty surrealismu ve specificky českém pojetí nadrealismu a anatomie zázračna,“ říká kurátor Tomáš Pospěch.

Autorčiny dokumentární i portrétní fotografie jsou kořeněny právě těmito východisky i absurdním nádechem socialistické společnosti a Prahy padesátých až osmdesátých let. Návštěvníci ostravské galerie mají příležitost ocenit její poetická zátiší nebo momentky z městského života.

  • „Byl to člověk, který byl velice přirozený a přímý, s obrovským smyslem pro humor. Ona měla ráda fotografie, které jsou ze života, dokument, esenci života,“ říká fotograf a přítel Dagmary Hochové Jindřich Štreit.

Z tvorby Dagmar Hochové jsou nejznámější fotografie dětí a starých lidí, významných osobností a umělců, jako třeba Josefa Váchala. Fotografovala i zásadní politické události: rok 1968, pohřeb Jana Palacha nebo Jaroslava Seiferta či sametovou revoluci. Řada souborů vznikla na zahraničních cestách v Rusku, Vietnamu, Itálii, Francii či Švédsku.

Dagmar Hochová se narodila v roce 1926 v Praze. Studovala Střední grafickou školu a poté obor kamera na pražské FAMU. Živila se jako fotografka-reportérka na volné noze, přispívala do Vlasty, Kulturní politiky, Literárních novin, ilustrovala řadu knih.

V roce 1989 měla velkou retrospektivní výstavu v Domě U Kamenného zvonu. Její práci mapují především fotografické knihy. Zemřela loni ve věku 86 let. Výběr 40 fotografií, které nabízejí průřez její tvorbou, ale ještě odsouhlasila.

Výstava v Ostravě trvá do 15. ledna.