Ruský choreograf Ratmanskij si splnil svůj americký sen

New York - Alexej Ratmanskij je baletní tanečník a choreograf, kterému bylo Rusko malé. Odešel z něj před pěti lety, od té doby slaví celosvětový úspěch. Nevyhýbá se ztvárnění literárních děl, minulý rok uspěl s romancí Bouře od Williama Shakespeara a letos vytvořil choreografii pro Ztracené iluze od Honoré de Balzaca.

Zastával prestižní post ředitele Baletní školy Velkého divadla v Moskvě. Ratmanskij ale brzy pochopil, že tohle pro něj opravdu není. Chtěl být kreativní, vymýšlet choreografie a překonat hranice Ruska. V roce 2008 dal výpověď a odešel za baletem do Spojených států.

Jeho tvůrčí záběr je opravdu široký. Nebojí se nových pojetí klasických děl jako např. Popelka nebo Louskáček ani původních choreografií. Úspěch slavily i inscenace Korzár nebo Plameny Paříže. „Publikum se změnilo, chutě lidí se změnily. I technika se změnila – a to kompletně. Technika dnešních tanečníků je úplně jiná než v 19. století,“ odůvodňuje své pojetí choreograf.

V minulém roce zvládl sedm světových premiér v pěti městech na třech kontinentech. Kritika dodnes oceňuje Ratmanského jako nejnadanějšího choreografa na klasický balet. Je jasné, že má v hlavě to, co chce vidět. A tlačí vás k tomu, dokud to nezvládnete," říká hlavní tanečnice Amerického baletního divadla Julie Kentová. 

Už potřetí se choreograf pustil na tenký led také s trilogií Dmitrije Šostakoviče. V minulých desetiletích se kritika tvářila, že z jeho hudby dobrý balet udělat nejde. Ratmanskij pro něj má ale slabost od patnácti a do choreografie se pustil. „Zbožňuji Šostakoviče. Nedokážu to přesně vysvětlit. Ano, můžu říct: Jsem Rus, tohle je ruská hudba. Vyrostl jsem na tom,“ vysvětluje.

Choreograf Alexej Ratmanskij při zkoušce
Zdroj: ČT24

Ratmanskij i letos připravuje představení pro soubory napříč světem. Už v lednu stihl jednu z jeho choreografií ukázat soubor Velkého divadla v pařížské Opeře. Mimochodem, je mu 45 let, a to je věk, kdy odcházejí tanečníci do důchodu. On ale balet se svými svěřenci stále naplno rozvíjí, všechny choreografie tančí s nimi a do penze se jen tak nechystá. Smlouvu s Americkým baletním divadlem má podepsanou do roku 2025.