Utajená první dáma české abstrakce vystavuje v Olomouci

Olomouc – Své obrazy ničila, nebo je rozdala. Přesto se část tvorby Ludmily Padrtové podařilo zachránit. Muzeum umění v Olomouci ji nyní vystavuje pod názvem První dáma české abstrakce. Ve své době utajená autorka je dnes považována za ústřední postavu české poválečné lyrické abstrakce a informelu.

První retrospektiva Ludmily Padrtové zahrnuje přes 20 obrazů a 120 kreseb z let 1951 až 2013. Jedná se o rozšířené uvedení výstavy, jejíž premiéru hostila loni Západočeská galerie v Plzni. „Naše výstava není jen pouhou reprízou. Naše výstavní prostory jsou diametrálně odlišné, klademe důraz na kontinuitu její tvorby a představujeme i její tvorbu současnou,“ říká kurátor Ladislav Daněk.

Vedle Vladimíra Boudníka

Počátky soustavné výtvarné práce Ludmily Padrtové se podle Daňka datují do roku 1951. Do dějin českého výtvarného umění se však nesmazatelně zapsala především tvorbou z druhé poloviny 50. let. „Vedle Vladimíra Boudníka vytvořila Padrtová během pěti let, a to téměř v utajení, natolik pozoruhodné dílo, že ji dnes odborníci považují za ústřední postavu počátků české poválečné lyrické abstrakce a informelu,“ upozornil kurátor.

Padrtová v 50. letech dosáhla podle autorů výstavy také pozoruhodných výsledků v experimentálních pracích na papíře: jde o koláže, barevné tušové kresby na savém papíru a originální jemné kresbo-malby na prostěradlech, která namáčela do vody a na nichž svobodně kombinovala tuš s pastelem, kávou či rzí.

Podívejte se na video:

Daněk poukázal na zvláštní osud jejího díla. „Sice byla ženou význačného historika umění, ale doslova zakázala svému muži, aby ji dostal na nějakou výstavu,“ říká kurátor. Vrcholnou část autorka uzavírá v roce 1960 cyklem desítky obrazů nazvaných Pomsta informelu, čímž měla na mysli pomstu vlastním obrazům.

Tvorbu ukončila, dílo rozdala nebo zničila

„V následujícím roce se rozhodla tvorbu ukončit a značnou část své práce rozdala nebo dokonce zničila, neboť informelní malba, které se tehdy věnovala již řada autorů, jí začala připadat módní. Torzo raného díla, z něhož se dochovalo asi 40 obrazů a 250 kreseb, objevil u autorky až v roce 1996 brněnský teoretik umění Jiří Valoch,“ uvedl autor výstavy.

Padrtová se nakonec k tvorbě po 50 letech vrátila, kreslit začala opět v roce 2011 na popud galeristy a sběratele Milana Mikuše. Podle Daňka vytvořila od té doby stovky věcí. Podle autora výstavy patří k velkým solitérům českého poválečného umění.

Expozice První dáma české abstrakce trvá do 20. dubna.