Vkus jednadvacetileté Thálie: Romeo, Julie a Langmajer

Praha - Když se loni do nejužšího výběru Cen Thálie dostali tři tenoři z Národního divadla moravskoslezského, byla to tak trochu kuriozita. V 21. ročníku ji ale překonal balet Romeo a Julie v pražském Národním divadle, který si vytančil nominace rovnou čtyři. Pozornost přitahuje také Jiří Langmajer, nominovaný nikoliv v činohře, ale za roli v muzikálu. Vítězové ocenění za mimořádné jevištní výkony v roce 2013 budou známi 29. března. Thálie bude v přímém přenosu sledovat Česká televize.

Ceny pořádá Herecká asociace, nezávislá profesní odborová organizace, a uděluje je ve čtyřech kategoriích. Zaměřuje se na umělce (herce, operní pěvce, tanečníky atd.), opomíjí tvůrčí počiny a ceny za inscenace - na rozdíl od Cen Alfréda Radoka, které ovšem mají v hledáčku zase jen činohru. Radok své nominace vyhlásil 28. ledna, vítěze oznámí 8. března. „Setkáváme se pořád v umělé konfrontaci, ale chci za Ceny Thálie říct, že my Radoka vítáme, protože doplňuje spektrum ocenění divadelního kumštu. Byl jsem rád, že jeho nominace se i poměrně shodují s názorem naší odborné poroty,“ zmínil prezident Herecké asociace Jiří Hromada, že i letos se obě ocenění v některých názorech protnula. 

Obě ceny také svou pozornost stále více stáčejí na regionální scény. Přestože nejvíce nominací Thálie i Radoka letos směřuje do Prahy. V Tháliích vede pražské Národní (s pěti nominacemi), následuje ovšem Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (čtyři) a Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni (tři). Ve výběru se objevují i další scény z devíti měst.

  • "Dnes vidíte od Šumavy po Beskydy v kterémkoli divadle představení, která mohou reprezentovat kterékoli pražské, brněnské nebo ostravské divadlo," domnívá se Jaroslav Someš z činoherní poroty Thálie. Nominace 21. ročníku jsou toho koneckonců důkazem.

Z hereček má blízko k činoherní Thálii Tereza Novotná ze Slováckého divadla v Uherském Hradišti, na jehož scéně hraje v Ibsenově dramatu. Její Nora je srozumitelná, neokázalá a v tom nejlepším slova smyslu čitelná. Neexhibuje, „jen“ vypráví příběh, oceňuje porota. Titulní rolí zaujala i Jana Kubátová v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Zvládla celý vývoj od unavené, utlačované bytosti přes omládlou a zkrásnělou, plnou nadějí na lásku až po zklamání a krutý konec, chválí porotci její výkon ve hře Kráska z Leenane. Třetí herečkou v nejužších nominacích je Tereza Vilišová, která v ostravském Divadle Petra Bezruče vypráví Můj romantický příběh. Příběh mladé ženy, žijící osamělým životem, a její cesty k novému a skutečnému naplnění má silný emocionální dopad do publika a nese v sobě velké lidské poselství, stojí v hodnocení role, za niž je Vilišová letos nominována i na Radoka.

Video Režisérka Kamila Polívková: Den opričníka má energii
video

Režisérka Kamila Polívková: Den opričníka má energii

Dvojí nominaci má také Karel Dobrý, i Thálii zaujal jeho Den opričníka v pražském Studiu Hrdinů. S jeho výkonem inscenace nevyhnutelně stojí a padá, a ač je sám na víc než stovku diváků, dokáže všechny a všechno až mrazivě suverénně ovládnout, oceňuje porota. Chválí také Miloslava Königa z inscenace Miláček v kladenském Městském divadle, jenž jako Maupassantův literární hrdina rozehrává fascinující obraz kariérismu a cynismu, a Petra Mikesku, který v Mladé Boleslavi zazářil jako básník Paul Verlaine v Úplném zatmění.   

  • "Letos byla hojná úroda vynikajících mužských hereckých výkonů. Celá desítka širší nominace je složena z výkonů, které by v méně úrodných letech se ctí obstály ve výsledné trojici," dodal k činoherním nominacím Jaroslav Someš.

Jeho kolega z poroty pro kategorii muzikál, opereta a jiný hudebnědramatický žánr Zdeněk Barták přiznává, že v tomto oboru měli největší radost z novinek muzikálové scény. K nim patří Báthoryčka v Těšínském divadle, za ztvárnění titulní role kruté baronky, opředené řadou legend, je nominována Lucie Bergerová. Mnohem milejší postavu představuje Monika Absolonová v muzikálu Mary Poppins v pražském Divadle Hybernia (koprodukce s Městským divadlem Brno). Její okouzlující chůvě konkuruje Krásná Helena neboli Martina Šnytová z moravskoslezského divadla. 

Krásná Helena (NDM) / Aleš Briscein, Martina Šnytová
Zdroj: NDM
Autor: Martin Popelář

Tenorista Aleš Briscein svedl coby Paris ve zmíněném představení nejen Helenu, ale i Thálii, která ho letos nominovala za muzikálový výkon. Diváky i porotu baví také v pražském Divadle Broadway kabaretiér Jiří Langmajer, který coby průvodce muzikálem Mata Hari s muzikálovou grácií tančí, zpívá i hraje. Langmajer byl během své herecké kariéry už nominován na Českého lva (Návrat idiota a Pravidla lži) a na Ceny Alfréda Radoka, krom toho už je držitelem jedné Thálie - pro umělce do 33 let (získal ji už v roce 1999). Trojici doplňuje „Zorro“ Marek Holý, který svého exotického hrdinu ve stejnojmenném muzikálu v Divadle Hybernia (opět koprodukce s brněnským divadlem) podle porotců stvořil z mužného charismatu a pěvecké i pohybové jistoty.

V opeře může být potěšena sopranistka Daniela Straková Šedrlová, která dle poroty v roli Donny Elvíry z Mozartova Dona Giovanniho (v brněnském Národním) zvládá všechny úskalí pěveckého partu, navíc postavu vášnivě milující ženy obdařila i přesvědčivým hereckým projevem. V Národním divadle moravskoslezském vyniká původem tuniská sopranistka Maida Hundeling jako Elsa z Wagnerova Lohengrina, do níž dokázala vložit své osobité charisma. Na stejné scéně lze vidět v titulní roli u nás opomíjené inscenace Anna Bolena Janu Šrejmu Kačírkovou. Loni, též v ostravském nastudování, obdržela Thálii za Julii v opeře Charlese Gounoda. Romeem jí byl Aleš Briscein, i on byl za svůj výkon odměněn Thálií, letos je nominován za muzikál.

Jana Šrejma Kačírková jako královna v opeře Gaetana Donizettiho Anna Bolena
Zdroj: NDM
Autor: Martin Popelář
  • "Opakovaně lze hovořit o stoupající úrovni ostravské opery, která je v současné době absolutně nejlepším operním souborem u nás," upozornil předseda operní komise Zbyněk Brabec, že opakující se nominace Ostravy v Cenách Thálie nejsou náhoda.

Z operních pěvců padlo jméno Jiřího Přibyla. Mladého sólistu, který se uplatňoval spíš v basových partech, obsadilo Moravské divadlo Olomouc odvážně do role stárnoucího bonvivána Falstaffa ve stejnojmenné Verdiho opeře - a podle poroty se risk vyplatil. Zaujal jí i barytonista Jiří Brückler (jako markýz Rodrigo v opeře Don Carlo v pražském Národním) a tenor Richard Samek (jako Faust v plzeňském Divadle J. K. Tyla).

Thálie v kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečnědramatický žánr nemusela pro jednotlivé nominace chodit moc daleko, skoro všechny našla v pražském Národním divadle. Konkrétně v Prokofjevově baletu Romeo a Julie. „Choreograf Petr Zuska byl vyzbrojen silnou invencí, silnou kreativitou, a protože se k tomu přidala i vysoká kvalita interpretek, urodily se nakonec čtyři role,“ vysvětlil předseda taneční poroty Vladimír Nečas. Nominaci si připsal Matěj Šust (Merkucio), Ondřej Vinklát (Romeo), Nikola Márová (Královna Mab) a Marta Drastíková (Julie).

Romeo a Julie (Národní divadlo Praha) / Ondřej Vinklát, Marta Drastlíková
Zdroj: Národní divadlo

Proti přesile veronských milenců stojí Martina Diblíková, Matka z Krvavé svatby v Divadle J. K. Tyla, a Viktor Svidró, jenž podle porotců přiblížil spisovatele Franze Kafku v inscenaci Kafka v Jihočeském divadle jazykem moderního tance, který je pro něj tím, čím je voda pro rybu.  

  • "Lze říci, že po delší odmlce se zase začíná objevovat pantomima, příští ročník se jí už bude muset v otázkách nominace vážně zabývat," upozornil Nečas, že v této kategorii se snad brzy dostane pozornosti i jinému žánru než tanci.

21. Ceny Thálie budou uděleny v Národním divadle 29. března. Rozdány budou letos i Studentské Thálie spojené s přehlídkou středoškolské autorské tvorby, a to 2. března na Nové scéně ND.