Jack Ryan: V utajení tak hlubokém, že o něm ani Tom Clancy nevěděl

Krytí tentokrát obstarali scenáristé Adam Cozad a velezkušený David Koepp (Mission Impossible, Spider-Man, Jurský park), kteří si vypůjčili zavedenou ikonickou postavu a namastili kolem ní vlastní příběh, který tentokrát (poprvé) není ekranizací Clancyho literární předlohy. A celou misi o tom, jak Jack přestal být analytikem z kanclu a stal se agentem ve vodkou a krví nasáklém, ruském terénu, vedl Kenneth Branagh, který natočil prequel o tom, co bylo před tím, nežli se Alec Baldwin zúčastnil Honu na ponorku Rudý říjen. Neříkejte, že vás také nenapadlo, že nějaké „předtím“ přece být muselo.

Klasik špionážního, politického a vojenského thrilleru, americký spisovatel Tom Clancy, už další dobrodružství svého Jacka Ryana nenapíše. Ve věku šestašedesáti let zemřel 2. října 2013 v rodném Baltimoru k veliké lítosti nás, kteří patříme do jeho celosvětového literárního fanklubu a také mezi milovníky jeho filmových adaptací. Ta první (Hon na ponorku) se vynořila z hlubin již v roce 1990 (tedy nějakých šest let po vydání knihy) a v režii Johna McTiernana v ní Sean Connery dokazuje prvnímu Ryanovi v podání Aleca Baldwina, že na něj prostě nemá. Možná i proto došlo k zásadní výměně a v následujících dvou opusech svěřil režisér Phillip Noyce Ryanův post Harrisonu Fordovi. Ve Vysoké hře patriotů (1992) si Jack myslel, že bude dál již jen pokojně přednášet studentům, ale pak se do toho zamotala IRA a vypukla jeho soukromá válka a v Jasném nebezpečí (1994) šel do téměř prohraného boje s Willemem Dafoem. Zatím naposled jsme se s mladým (ale nikoli úplně začínajícím) Jackem Ryanem setkali v Nejhorších obavách, které by se, nebýt jeho, nepochybně naplnily. Režisér Phil Alden Robinson tady svěřil Jackův part Benu Affleckovi, což u milovníků Harrisona Forda vyvolalo kopřivku a u ostatních příznivců „ryanovské“ série pak otázku, jak asi bude vypadat další střídačka?

A tady ji máme! Do hry naskakuje sympatický Chris Pine, který po té, co resuscitoval kapitána Jamese T. Kirka v novém Star Treku, aby k němu přitáhl teenagerovské publikum, činí totéž i v případě této další „oldschoolovky“ pro mladé. Čtvrtý filmový Jack Ryan je v ní nejen brilantním analytikem s doktorátem z ekonomie, ale je-li třeba stane se (díky své mariňácké minulosti) i akčním hrdinou bourneovské krevní skupiny, což oboje se momentálně šikne, protože velká matička Rus má zase roupy a tajně připravuje něco jako globální ekonomickou válku, kombinovanou s přímým teroristickým útokem. Oprášená akční schémata z doby studené války znovu ožívají a vcelku fungují, stejně jako starý dobrý nepřítel, který nedá pokoj, dokud znovu nedostane po tlamě.

Zbývá jen, aby zkušený zpravodajce CIA Kevin Costner, který měl původně hrát již v iniciačním Honu na ponorku (ale místo toho šel tehdy raději tančit s vlky), dokončil nábor Jacka Ryana, na férovku ho informoval, že se v téhle branži bude cítit osamělý, protože nikdy a nikomu nesmí nic vykecat, a rovnou ho hodil do té nejhlubší vody, protože je třeba zajet do Moskvy a zjistit, která na Kremlu zrovna bije. Na mezinárodním letišti Moskva - Domodědovo čekala na Jacka sice ochranka, ale on vzápětí zjistí, že na téhle misi se bude muset spoléhat hlavně sám na sebe a své, dosud nevyhořelé mariňácké instinkty a že základní pravidlo pro přežití je pořád stejně jednoduché a spočívá v tom zabít dřív, nežli zabijí tebe. Ve vaně upouští poslední bublinu první utopený vidlák, který to na něj zkusil, spousta dalších je v záloze a místní šéf šéfů a hajzl Viktor Červin ve své luxusní pracovně, odkud řídí s tichým souhlasem Kremlu teroristický úder, zaraženě konstatuje, že tenhle Američan bude zřejmě hodně nebezpečný. A taky že ano! 

Ďábelský Jeremiášův plán je na spadnutí, peněžní trhy jsou zmanipulovány a spící agenti probuzeni do poslední velké akce. Jediný, kdo do téhle mega konspirace může hodit vidle je Jack. Zpočátku je z toho trochu vydřený, ale dobře ví, že když to nedá, půjde všechno, v co věřil do kopru, včetně milované Cathy, která za ním neplánovaně přiletěla do Moskvy, čímž zkomplikovala situaci, protože si ji mazaný Červin vzal jako fant. Tohle prostě není pravověrná „ryanovka“ s brilantním analytikem typu Harrisona Forda, který je do každé akce osudově spíše vehnán, je evidentní, že ji nemusí, protože to není jeho hlavní parketa, a zvládá ji na pokraji sil, čímž je ovšem silně věrohodný a nám hodně blízký. Explicitní násilí ho prudí a nejlépe se cítí při slídění v databázích a bílé košili s vyhrnutými rukávy, pročež mu čističe se špinavýma rukama zpravidla dělá agent Clark.

Tentokrát scenáristé a Kenneth Branagh ženou Ryana nekompromisně do akce vlastně hned od začátku a točí tak spíše akční tempařský nežli klasický špionážní thriller. Poté, co mu jeho řídící důstojník Kevin Costner otcovky vysvětlil, že každý z branže měl někdy svého prvního mrtvého, s kterým se musel vyrovnat, zapomene Jack na svoji kancelářskou práci a pojme svoji misi jako rukodělnou akční fušku, protože o živé terče tu není nouze. Tenhle moment likvidace první oběti ostatně není nic nového pod krvavým akčním sluncem, viz černobílý foršpan ke Casinu Royale, ve kterém James Bond svého prvního hajzla shodou scenáristických náhod také utopí (byť na rozdíl od Jacka, který to jistí vanou, mu stačí umyvadlo).

S logikou či vysvětlováním jak (či zdali vůbec) je to všechno možné, se tvůrci příliš nemažou. „Teď už nejsi analytik, ale agent v terénu,“ řekne stručně zkušený vlk od CIA Thomas Harper, do ruky mu vtiskne pistoli a do hlavy uklidňující myšlenku, že by to mohl přežít, protože je mariňák. Když tohle skousnete, můžete klidně pokračovat, protože to, co bude následovat, rozhodně není blbé, ale ani originální a vy se přitom nebudete mít čas nudit, protože to čile odsejpá jako každý jiný slušný, standardní akčňák. A to je právě ten problém, že filmové adaptace Clancyho literárních předloh nebyly jen standardními akčňáky, ale tvořili zvláštní (možná trochu starosvětsky a oldschoolově interpretovanou) kategorii – a to, s čím Kenneth Branagh přichází, tuhle atmosféru prostě nemá, protože to není klasický Tom Clancy a to ani náhodou.

Tenhle posun (založený především ve scénáři) fundamanetalisté, vyznávající originál, pravděpodobně úplně nestráví a je otázka, zda pro teenagery, jimž je určen, bude dostatečně cool. Chris Pine je jako začínající Jack Ryan docela sympatický, navzdory situacím, do kterých je vháněn vcelku kredibilní, byť typických ryanovských pokusů o pacifistická a diplomatická řešení se od něj nedočkáte. A tak disciplinovaně a profesionálně odevzdává to, co je mu předepsáno, včetně patetických replik typu: „Ty sis tenhle život nevybrala, já ano!“

Jestliže bychom hledali nějaké pojítko s předchozím, pak jeho figura navazuje daleko spíše na Bena Afflecka nežli Harrisona Forda. S Kevinem Costnerem, který vnáší do příběhu příjemný, oldschoolový look jim to klape a s Keirou Knightleyovou by to sedlo (přiznejme si) každému. Však jí to chvíli baštil i ústřední záporák, cynický ranař a multimilionář Kenneth Branagh, kterého Kreml vypustil ze řetězu, aby tuhle mega katastrofickou akci rozjel na vlastní, veteránskou pěst. Branagh si tuhle roli užívá se srandovním ruským přízvukem a stylizací do figury, kterou ničí vodka, ješitnost a ženy, a svého slizouna hraje s chutí, která vzbuzuje podezření, zda do režie tohohle projektu nešel také (či dokonce hlavně) proto, aby si ji mohl pro sebe usápnout. O soundtrack požádal, možná z nostalgie, zkušeného Patricka Doylea, s nímž v tomto ohledu spolupracoval již při svých filmových shakespearovských počátcích (Jindřich V., 1989) a akční kameru Harise Zambarloukose si pro jistotu vyzkoušel již naThorovi. 

Jack Ryan: V utajenínabízí slušnou, byť nijak zvlášť originální akci, ale hlavně jakoby si hledal své místo někde mezi Jasonem Bournem, Jamesem Bondem a Ethanem Huntem, což ve vás může vzbudit vcelku oprávněný pocit, že se ještě pořádně nerozhodl, kým by chtěl vlastně hlavně být. V podstatě celý tenhle projekt navozuje dojem, že jsme právě svědky hledání kudy, jak a s kým dál. Akční vypalovačka se tu mísí se špionážním thrillerem se záblesky oldschoolového feelingu, jenž kromě Costnera umocňuje i fakt, že drtivá většina filmu se točila na klasický filmový formát. A i když je tu představen pozoruhodný výkon  analytika, který se přes noc stane akčním super hrdinou, nemohu se ubránit pocitu, že to není ten případ, kdy Martin Campbell s Danielem Craigem úspěšně položili základ pro novou sérii bondovek. Tohle na sequel zatím nevypadá!         

JACK RYAN: SHADOW RECRUIT/JACK RYAN: V UTAJENÍ

USA 2014, 100 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Kenneth Branagh. Scénář: Adam Cozad, David Koepp. Kamera: Haris Zambarloukos. Hudba: Patrick Doyle.

Hrají: Chris Pine (Jack Ryan), Kejda Knightleyová (Cathy), Kevin Costner (Thomas Harper), Kenneth Branagh (Viktor Červin), Peter Andersson (Dimitrij Lemkov).

V kinech od 30. ledna 2014