Roztančí Skala Tančící dům?

Praha - Jedna z nejpozoruhodnějších budov polistopadové éry Tančící dům byl vždy pro nás, smrtelníky, vlastně nedobytnou pevností. Jeho nápadité linie jsme mohli obdivovat jen zvenčí, pokud jsme neměli co do činění s CBRE Global Investors nebo pár zbytečných tisíc na malou večeři v restauraci v nejvyšším patře. Původní přání autorů osobité architektury Vlada Miluniče a Franka Gehryho, aby byl tento dům plný umění a nekonvenčních setkání, nebylo z finančních důvodů možné realizovat, protože nějak se ty náklady vrátit musely. Ochutnávku toho, jak by to také mohlo vypadat uvnitř, kdyby prostory nebyly obsazeny pouze úředníky, poskytl nyní, alespoň na chvíli, nový majitel.

„Myšlenku neobyčejného domu jsme s Václavem Havlem rozvíjeli už v roce 1986. Tehdy jsme si tu přáli dům plný kultury, ale po revoluci přišel investor a rozhodl se postavit kanceláře,“ uvedl jeden z autorů architekt Vlado Milunić.

V prosinci minulého roku za částku 360 miliónů korun získala Tančící dům Pražská správa nemovitostí, jejíž majitel je podnikatel Václav Skala. Jaké záměry s výjimečnou budovou má však neprozradil. Proslýchá se, že dosavadní majitel CBRE Global Investors zůstane v budově i nadále ovšem od nynějška jako jeden z nájemců.

V mezičase, po dobu dvou měsíců, byl prázdný prostor tří podlaží poskytnut Galerii Art Salon, která zde uspořádala výstavu mladému fotografovi. Dereck Hard se od 31. 01. 2014 do 31. 03. 2014 prezentuje třemi fotografickými sériemi ve stylu pop-art photography.

První z nich ONE MAN MANY STYLES sestává z cyklu autoportrétů, kdy se autor stylizoval do šesti různých partnerských párů - fanoušků určitého hudebního žánru spadajícího do urban kultury. Na všech fotografiích vystupuje jako chlapec a dívka, kteří ilustrují žánry: hip-hop, metal, reggae, punk, techno, hipster (indie rock). Každou fotografii doplňuje audio část, kdy pomocí MP3 přehrávače a studiových sluchátek si může každý divák pustit daný žánr, který je na fotografii zachycen.

Dereck Hard v Tančícím domě (zdroj: ČT24)

Druhý celek URBAN STILL LIFES zahrnuje soubor výtvarně pojatých městských zátiší. Série je prezentována formou světelných obrazů, ve kterých jsou použité rekvizity z valné většiny přímo od reálných osob, které zastupují jednotlivá zátiší.

Poslední LITTLE REALITY je série, ve které autor vytvořil vlastní miniaturní realitu světa pomocí 15 -18 centimetrových sběratelských figurek postav z filmů nebo hvězd hudebního nebe (Iggy Pop, Johnny Cash, Danny Trejo, Al Pacino a mnozí další). Záměrně se snažil, aby fotografie na diváka působily jako zastavené záběry z nějakého filmu. Inscenované snímky vznikaly v reálné i aranžované krajině. Fotografie doplňuje i vitrína, kde může divák vidět většinu použitých rekvizit z focení.

Jako bonus pak Dereck Hard na chodbě domu vystavil fotografie lidí, kteří se podrobili testu užívání nějaké drogy. Na dvojportrétu je vždy zachycena tvář muže před požitím a v průběhu účinku např. marihuany, kokainu nebo alkoholu (výsledek je vskutku alarmující, neboť po požití jediné povolené drogy, alkoholu, vypadá člověk opravdu nejblběji).

Návštěvníky přechodně otevřeného Tančícího domu, který na Rašínově nábřeží stojí od roku 1996, v přízemí jistě potěší i zajímavá výstava, vyprávějící příběh Ginger a Freda, tak jak to vymyslel Vlado Milunič a s graciézností salónního šviháka dotvořil Frank Gehry. Moderní budova zaplnila proluku po historickém domě, který byl na konci druhé světové války zasažen americkým bombardováním. Interiéry kanceláří investora byly z části svěřeny britské architektce českého původu Evě Jiřičné, ty ovšem ani v těchto dnech nejsou přístupné, neboť z devíti pater budovy, jsou k přechodným výstavám k dispozici pouze tři podlaží. Přičemž třetí patro zatím jen sporadicky naznačuje, že by i zde mohl být neotřelý výstavní prostor.

Díky tvaru budovy je každé patro jiné. V budově je využitelná plocha 2965 metrů čtverečních kancelářských prostor na šesti podlažích, restaurace o ploše 679 metrů čtverečních se nachází v nejvyšším patře a konferenční středisko (400 metrů čtverečních) v přízemí a v suterénu.

Vlado Milunič vypráví příběh Tančícího domu
Zdroj: ČT24/Marie Třešňáková

„Bylo by opravdu krásné, kdyby se Skalovi podařilo úředníky vysypat a vytvořit zde kulturní prostředí, které by umožnilo, aby se lidé mohli z dobré architektury těšit nejenom zvenku, ale i uvnitř,“ zasnil se Vlado Milunič při komentované prohlídce výstavy o Tančícím domě.

Václav Skala, někdejší bankéř, nyní žije v Monaku. V letech 1990 až 1996 byl předsedou představenstva Bankovního domu Skala, který zkrachoval. V roce 1997 tehdejší ministr financí Ivan Pilip vyčíslil podporu Skalově bance, která přišla o bankovní licenci, na 3,18 miliardy korun. Kromě toho Skala na začátku 90. let spoluzakládal později vytunelovaný fond Trend. V ČR nyní Skala vlastní několik realitních společností včetně Pražské správy nemovitostí. Tato společnost ve velkém nakupuje a poté rozprodává bytové objekty a činžovní domy, především v Praze.

Vydáno pod