Collegium 1704 si s náročným Dismasem Zelenkou rozumí

Praha - O skladatele Jana Dismase Zelenku je čím dál větší zájem nejenom doma, ale také ve světě. Soubor staré hudby Collegium 1704 nahrál novou desku, na níž vůbec poprvé přestavuje skladby dosud uložené v archivu. Naživo si je poprvé publikum poslechlo na koncertě v Břevnovském klášteře.

Za oživení Zelenkovy hudby můžeme poděkovat až Bedřichu Smetanovi. Ve své době sice českého skladatele obdivoval i Johann Sebastian Bach, po Zelenkově smrti však jeho tvorba upadla v zapomnění, dokud ji na světlo nevytáhl právě autor Prodané nevěsty.

Od té doby jeho popularita stoupala. Čím dál víc se k němu vrací nejen soubory staré hudby, ale také světoví hudebníci z Francie či Německa. „Tam je jedním z nejoblíbenějších barokních autorů a skutečně je řazen vedle těch největších velikánů, jako jsou Händel, Bach a Vivaldi,“ potvrdil umělecký vedoucí Collegia 1704 Václav Luks.

Zelenka doplatil na to, že všechen notový materiál jeho dvou set padesáti skladeb zůstal uložen v archivu a nikdo se k němu nedostal. Noty jeho hudby byly totiž zamčeny na dvoře saského kurfiřta a nesměly se ani opisovat. To už dnes neplatí a archiv v Drážďanech je dostupný všem, kteří se o jeho tvorbu zajímají.

Podle Lukse ale nejde o jednoduchou záležitost. Naopak, Zelenkova práce je interpretačně náročná, což může být důvod, proč nedošlo k jejímu rozšíření amatérskými soubory.

Další hudební premiérou na novém albu je i Stabat Mater Františka Ignáce Antonína Tůmy, dalšího autora českého baroka. Tůma a především Zelenka tak díky nahrávkám a také koncertům souboru Collegium 1704 postupně putují z archivu do světa, kde se opět dostávají mezi nejslavnější barokní skladatele.