Víra v tanec ve víru tance

Praha - Tanec jako smysl života a zároveň jako vězení. Autorské představení Miřenky Čechové a Andrey Miltnerové je výpovědí o nádheře i drilu tance. Námětem pro tanečně-výtvarnou inscenaci Faith se staly osobní zkušenosti Čechové a také tragický osud Taťány Juřicové, primabaleríny Národního divadla, která před dvanácti lety spáchala sebevraždu.

Video Tanec a dřina v představení Faith
video

Tanec a dřina v představení Faith

Faith ukazuje, jakou dřinu musí baletky podstoupit pro vyvolání dojmu dokonalosti, jakým nekonečným drilem platí za výslednou lehkost. „Pro mě je toto představení určitým vyrovnáním s minulostí a i nádherným a zároveň děsivým žánrem, jakým balet je,“ přiznala Miřenka Čechová, významná představitelka české taneční a divadelní scény.

V nedávné době sklidila mezinárodní úspěch s představením S/He is Nancy Joe, které originálním způsobem zpracovává transgenderovou tematiku. V inscenaci Faith se pustila do dalšího existenciálního tématu s autentickými prvky. Podle Petra Boháče ze souboru fyzického divadla Tantehorse, jehož je Čechová zakladatelkou a jež v představení tančí, byly inspiračním zdroji k inscenace i její zkušenosti z jedné tuzemské taneční konzervatoře.

Inspirovala se také příběhem tanečnice a primabaleríny Taťány Juřicové, která z dodnes ne zcela známých důvodů sama ukončila svůj život v roce 2002 ve svých 37 letech v době, kdy ji čekaly další významné role v Národním divadle. Připomněla tak svou někdejší učitelku - primabalerína Taťána Juřicová učila tehdy dospívající Miřenku pohybu na jevišti.

  • „Co po nás zůstane, když zemřeme? Výčet rolí, stejně jako po Taťáně? Sbírka cen a jméno v divadelním archivu? Tohle jsem přesně našla. A je hrozná škoda, že po takové osobnosti zůstává jenom tohle,“ domnívá se Čechová.

Obě polohy baletu vyjadřují v představení dvě kontrastní role. „Andrea představuje určitý fenomén, princip drilu a baletu. Já kontrast k tomu. Pocit, že se chci od toho osvobodit, vzepřít se, utéct,“ vysvětlila Čechová. Také vzpoura a útěk od baletu mají předlohu v realitě. Cestu k tanci nazpátek hledala Miřenka Čechová sedm let. Mezitím se věnovala režii, herectví, scénografii. Všechny tyto dovednosti uplatnila i v aktuální inscenaci. 

Faith neboli Víra byla uvedena v předpremiéře v lednu v pražském Studiu Hrdinů jako součást programu prvního ročníku festivalu Spectaculare. V premiéře jej uvádí Divadlo Ponec, kam na ni můžete zajít už dnes, tedy 18. února. Odehrává se v převážně pomalém tempu a žádá od diváků spolupráci i soustředění.