Crash test porcelánu. Jak to dělají studenti? Jinak!

Praha - Keramika a porcelán dnes bývají jako výtvarný obor trochu přehlíženy. Přestože mají stejně jako sklo v Česku tradici. Jak se proměňuje tvorba mladých tvůrců a jak se liší od toho, co vyrábějí a prodávají porcelánky? A kdo z nich vyrobil který exponát? Tipovat můžete na výstvě CRASH TEST v pražské Galerii Czechdesign.

Výstava konfrontuje tvorbu studentů dvou vysokých škol - ateliéru keramiky a porcelánu pražské UMPRUM pod vedením Maxima Velčovského a studentů bratislavské VŠVU z ateliéru keramiky Daniela Piršče - s vybranými českými porcelánkami.

Kritériém pro výběr exponátů byl jejich dekorativní účel, který převažuje nad jejich funkčností. "Řada lidí si spojuje porcelán s předměty, které vídává ve vitrínách a které se zdají být esteticky vyčpělé. Studentské práce ale dokazují, že ten materiál má svůj potenciál," domnívá se Milan Pech z Ústavu dějin křesťanského umění Katolické teologické fakulty UK v Praze, který je organizátorem projektu. Výstava hledá i odpovědi právě na to, jestli má porcelán ve výzdobě domova ještě dnes své místo a jaký vůbec má mladá generace vkus.

Sérii těchto kousků navrhla prý studentka UMPRUM Josefína Blanka Jíšová, když držela dietu.
Zdroj: ČT24

„Mladá i střední generace nakupuje ve švédských řetězcích, kde hledá velmi čistý design, a tyto řetězce jej nabízí. To způsobilo i reakci všech výrobců v Čechách,“ podotkl k vývoji vkusu Velčovský. Vystavené věci napovídají, že nápady mladých tvůrců jsou mnohdy poměrně odvážné. Odvaha je, zdá se, i rozhodnutí věnovat se designu porcelánu a keramiky. „Pokud se podíváme na porcelán a keramiku jako výtvarný obor, vidíme, že je mezi ostatními výtvarnými obory, jako je malířství, sochařství a multimédia, popelkou. Proto jsme se rozhodli vytvořit výstavu, která by právě tento obor přiblížila veřejnosti,“ uvedl Pech.

Úbytek zaznamenal tento obor, podobně jako sklářství, zejména v devadesátých letech, kdy národní keramické podniky padly a český porcelán převálcoval ten levnější z Číny. „Velká většina výrobců zkrachovala a s tímto fenoménem se vypořádáváme dodnes. Začínají sice vznikat nová studia, ale jsou menší,“ potvrzuje designér Maxim Velčovský. Své studenty povzbuzuje k tomu, aby se nebáli zakládat si vlastní studia a zkoušeli se prosadit na trhu užitého umění jejich prostřednictvím. „Na Západě i u nás se firmy obrací na designéry. Doufám, že situace je na dobré cestě a že bude docházet ke spolupráci mezi mladými autory a výrobci častěji,“ přeje si.

I když se design proměňuje, některé motivy zůstávají, alespoň v Česku, věčné. „Je směsicí květu slivoně, broskvoně a lotosového květu, je to vlastně mutant, nesmysl, ale stal se naší národní tradicí,“ poznamenává Velčovský k jednomu takovému věčnému kousku - cibuláku. Modrobílý motiv ale už dávno není jen ozdobou talířků a kávových šálků, na výstavě zdobí sošky Věstonické venuše či zajíce, objevil se dřív i třeba na porcelánových holinách Maxima Velčovského, zamýšlených jako vázy. 

Výstava s podtitulem Jak? Jinak je v Galerii Czechdesign k vidění od 26. února do 28. března a je součástí dlouhodobějšího projektu CRASH TEST, který je „zátěžovou zkouškou“ studentů zúčastněných uměleckých škol a jejich odolnosti vůči nárazu mínění veřejnosti i výtvarné kritiky.