Liam Neeson udržuje NON-STOP hladinu napětí. Příjemný let!

Životem omlácený vzdušný šerif Liam Neeson má kocovinu z věčného létání, magorů, kteří by si chtěli něco začít deset kiláků nad zemí, a hlavně z chlastu, kterým se prolévá, aby zapomněl na svoji dceru, kterou se bál vidět umírat. Je to tak trochu hajzl a špína chlap a špatný táta, ale není to únosce, kterému jde hlavně o prachy, i když ho právě z toho teď začali všichni podezírat.

Jen málo žánrů má tak stabilně konfigurovaný půdorys a strukturu jako letecký thriller, odehrávající se převážně v kabině dopravního letadla, odkud se nedá uniknout a kde není příliš možností, kam zdrhnout a kde se schovat. Většinou ve finále pak dochází poměrně často k masivnímu poškození letadla (protože už není čím a jak gradovat napětí), což činí z přistání vrcholně riskantní manévr, který pomalu nebude mít kdo provést, protože minimálně jeden (ve výživnějších případech pak oba piloti) je brutálně zlikvidován kretény, kteří mají pro tenhle případ nachystány padáky nebo jenom kreténsky zapomněli, že letadlo není autobus.

Hajzlové jsou v drsnějších případech přímo na palubě, aby si to měl hlavní hrdina s kým napřímo rozdávat, a jsou pravidelně v přesile (tedy od dvou výše), neboť ústřední superhrdina bývá sólista, kterému sem tam helfne policajt nebo někdo podobný, který je náhodou mezi pasažéry. Obvyklou periferní dekorací bývají stíhačky, které se chystají letadlo sestřelit nad neobydleným územím, kde to nadělá nejmenší paseku, staří, ale pořád zamilovaní manželé, případně malé děti, které sólově cestují za svými rodiči a o něž se starají hodné letušky, které ze všeho mají sice bobky, ale přesto hrdinovi píchnou, pročež s nimi v závěru odchází na drink (nebo kam?), aby jim to podobným oplatil.

NON-STOP / Liam Neeson, Michelle Dockeryová
Zdroj: Bontonfilm

Prakticky všechny tyhle „povinné“ ingredience vám NON-STOP nabídne, a vy přesto nebudete mít pocit ošoupaného déjà vu či jetého a vyčpělého kýče, kde dopředu víte, co máte čekat, ale prožijete těch sto šest letových minut v příjemném napětí, dráždivém vzrušení a očekávání příštího. A kdo že za to může? Řekl bych, že tři základní komponenty. Především španělská režijní akvizice Jaume Collet-Serra a k tomu s chutí akčně stárnoucí Liam Neeson, který v tomhle žánru zraje jako třikrát pálená irská whiskey.

Tihle dva si to spolu již vyzkoušeli při natáčení Neznámého, což docela vyšlo, v NON-STOPU laťku ještě zvýšili, a tak mám neurčitý pocit, že jsme je ve společném projektu neviděli naposled. První dodal cit pro tempo, vynalézavé aranžování v uzavřeném prostoru a gradující dramatický feeling a druhý k sežrání unavené charisma chlapíka, který docela slušně chlastá, protože má nějaká traumata a bojí se lítat (což je na vzdušného šerifa docela blbá kvalifikace). Ale když dostane od osudu nebo nějakého ranaře tvrdě po tlamě, tak vstane, aby jim to vrátil i s úroky. Je čím dál tím autentičtější a sympatičtější v těchhle rolích osamělých bojovníků, kteří toho sice už mají plné kecky, ale když je třeba, dokážou se ještě zvetit a parádně zatnout, což vidláky, co to na ně zkouší (v domnění, že akční hrdiny na prahu raného sénia zvládnou levou zadní), často parádně zaskočí.

Třetí okolností, která NON-STOPU zcela určitě prospěla, je žánrový mix leteckého thrilleru a detektivky, který nás od počátku (hned po vstupní představovačce) vtahuje do děje, takže se spolu se vzdušným šerifem Billem Marksem již v hale začínáme nenápadně rozhlížet, jestli mezi těmi, kteří s námi poletí přes Atlantik z New Yorku do Londýna, není náhodou někdo, kdo vypadá jako arabský terorista nebo smrtelně nemocný úchyl, kterému je šumák, jestli v deseti kilometrech letadlo vyletí do prořídlého vzduchu. A když pak zpruzený Bill začne dostávat pravidelné textovky, žádající složení sto padesáti milionů dolarů na účet, nebo každých dvacet minut zemře jeden z nic netušících pasažérů, stane se pozorování podezřelých nejen jeho, ale i vaší diváckou obsesí. A to je dobře, protože to NON-STOPU dodává šťávu, vás vtahuje do děje, a scenáristům dává dobré vysvědčení, když na to nepřijdete, což se vám pravděpodobně stane, neboť o mlžení a falešné stopy tu není nouze.

Závěr je možná až příliš náhle a zběsile akční, motivace hajzla (nebo snad hajzlů?) na první dobrou těžko pochopitelná, hromadou kufrů řízená exploze za hranou fyzikálních zákonů, a když se v tom začnete opravdu nimrat, zjistíte, že ledacos z předváděného nemá logiku – ale navzdory tomu všemu, rozloženo do téměř dvouhodinové stopáže, to představuje relaxační a dobře stravitelnou žánrovku, kde se nebudete nudit ani prudit.

Ostatně NON-STOP je i o tom, jak se žije vzdušnému šerifovi, který svůj džob zrovna nemusí, většinou se v práci zrovna nepřetrhne, ale když dojde ke krizovce, musí se začít setsakra otáčet. A také je o tom, jak akční hrdina, když zrovna nemá své nejlepší období (a to teď Bill Marks rozhodně nemá), podává svůj nejlepší výkon (vzpomeňte na životem odrbaného Bruce Willise v Posledním skautovi). Bez Liama Neesona, který téměř nesleze z filmového plátna (ostatně kam by také v deseti kilometrech nad zemí lezl?), by tenhle letecký spektákl zapadl mezi průměrné žánrovky, jakých je dvanáct do tuctu. S ním ale vystupuje z jejich stínu, protože není načmáraný od boku přes kopírák a také není trapný, upocený ani nechtěně směšný (kolik takových jsme už viděli).

Unaveného vzdušného šerifa Liama Neesona - po 11. září jich bylo přijato pro nepřetržitou ochranu letů více než čtyři tisíce - backuje hlavně dámská podpora, představovaná Julianne Mooreovou, která k němu dobře pasuje (neboť i ona má svá traumata), a sympatickou letuškou Michelle Dockeryovou, která disciplinovaně splní to, co po ní letecký thriller zpravidla žádá.

S tímhle NON-STOPEM nezažijete žádnou tryskovou pecku, ale pro milovníky žánru docela zábavný a napínavý let. Ale kdyby to bouchlo (a všechno vypadá, že k tomu dojde), pro jistotu se raději připoutejte.

NON-STOP. USA 2014, 106 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Jaume Colet-Serra. Scénář: John W. Richardson, Christopher Roach, Ryan Engle. Kamera: Flavio Martínez Labiano. Hrají: Liam Neeson (Bill Marks), Julianne Mooreová (Jen Summersová), Scoot McNairy (Tom Bowen), Michelle Dockeryová (Nancy), Nate Parker (Zach White), Corey Stoll (Austin Reilly), Omar Metwally (Dr. Fahim Nasir). V kinech od 27. února 2014.